Współpraca z agencją może być dla wielu z Was zupełnie nowym doświadczeniem lub utartym schematem. Dlatego też w agencji digitalk mocno stawiamy na sprawdzone procesy na wielu szczeblach, dzięki którym już podczas pierwszego kontaktu czujesz, jakbyś działał z nami od zawsze!
Rozpoczęcie współpracy często generuje wiele pytań, postanowiliśmy więc przygotować krótki poradnik, który pozwoli Wam zrozumieć, jak wygląda pierwszy etap współpracy — od momentu podpisania umowy, aż po start pierwszych kampanii.
Zazwyczaj potrzebujemy dwóch tygodni na uruchomienie pierwszych kampanii. Wynika to z faktu, że musimy dokładnie zadbać o każdy element pracy. W tym czasie weryfikujemy analitykę, przechodzimy przez ścieżkę zakupową, proponujemy proste zmiany w obrębie strony. Następnie zajmujemy się ułożeniem lejka sprzedażowego, przygotowaniem struktury konta, wybraniem odpowiedniej grupy docelowej, przygotowaniem identyfikacji wizualnej aż w końcu wdrożeniem kampanii.
Umowa podpisana — pierwsze kroki
Kiedy umowa jest już podpisana, rozpoczyna się kolejny etap przygotowań. Około tydzień przed rozpoczęciem umowy, New Business Manager kontaktuje się z Wami mailowo w celu przedstawienia zespołu, który zajmie się realizacją usług. W zależności od tego, w jakim zakresie podejmujemy współpracę, zespół może mieć różną liczebność. Minimalny skład zespołu składa się z dwóch osób: Opiekuna — czyli głównej osoby kontaktowej i prowadzącej działania oraz Team Leadera, który nadzoruje przebieg działań.
Warto zaznaczyć, że liczebność zespołu zwiększa się, gdy umowa obejmuje więcej usług. Opiekun stale współpracuje z zespołem graficznym, contentowym czy analitycznym. Do dyspozycji ma również innych specjalistów, z którymi zawsze może skonsultować swoje działania i wymienić się doświadczeniami. W digitalk mamy na pokładzie ponad 40 specjalistów z ogromną wiedzą, a biorąc pod uwagę fakt, że jedną z naszych wartości jest wymiana doświadczeń — to właśnie konsultacje i audyty wewnętrzne są stałym elementem naszej pracy.
Na sukces projektów pracuje tak naprawdę kilkunastu specjalistów, bo digitalk tworzą ludzie o przeróżnych kompetencjach — od kreatywnych umysłów, po wielbicieli liczb, rozbudowanych wykresów i skomplikowanych formuł. Dzięki takiemu połączeniu możemy kompleksowo obsługiwać naszych klientów, zachowując przy tym najwyższą jakość.
Opiekun projektu wspólnie z Wami ustala termin pierwszego spotkania — czyli warsztatu otwierającego współpracę. Termin ten przypada najczęściej na 1 lub 15 dzień miesiąca, dokładna data startu działań zapisana jest w umowie.
W czasie pomiędzy kontaktem mailowym z Opiekunem a warsztatem otwierającym, odbywa się także wewnętrzne przekazanie projektu. W tym czasie New Business Manager przekazuje wszystkie informacje, które zebrał podczas rozmów sprzedażowych (np czy kampania google ads / facebook ads była wcześniej już uruchamiana). Oddaje zespołowi również formularz projektowy, który wypełniałeś.
Na tym etapie weryfikujemy także dostępy do kont (konto Google, konto reklamowe Facebook itp.), które są nam niezbędne by np uruchomić kampanię — jeśli nie, wysyłamy prośbę o dodanie odpowiednich zasobów. Dodatkowo Team Leader projektu wprowadza projekt do narzędzi codziennej pracy — dysk Google, Asana, Slack, Clockify.
Warsztat otwierający współpracę z agencją — co to takiego?
Warsztat otwierający współpracę to nasze pierwsze i jedno z najważniejszych spotkań. To czas, który chcemy wykorzystać maksymalnie — naszym celem jest zebranie kluczowych informacji o Waszej firmie, które potrzebne są nam do rozpoczęcia efektywnych działań. Dodatkowo dzielimy się tutaj tym, jak wygląda nasza codzienna praca. Jest to także czas dla Was, by zadać pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości. Warsztat otwierający zazwyczaj trwa godzinę.
Przebieg warsztatu otwierającego współpracę
Warsztat otwierający współpracę prowadzimy według ściśle określonej agendy, dzięki której spotkanie przebiega sprawnie. Z jakich części się składa?
- Przedstawienie zespołu digitalk
Na spotkaniu obecni są New Business Manager, specjaliści realizujący usługę oraz Team Leader. New Business Manager przedstawia zespół oraz podsumowuje zakres umowy — weryfikujemy, czy na pewno wszystko się zgadza i żadna informacja nie umknęła żadnej ze stron. Następnie NBM oddaje głos Opiekunowi projektu, który odpowiedzialny jest za poprowadzenie dalszej części spotkania.
2. Elementy organizacyjne — jak wygląda współpraca z digitalk
Drugim etapem spotkania jest wprowadzenie Was w nasz standard pracy. W tym miejscu skupiamy się na tym, by przekazać informacje dotyczące współpracy. Opowiadamy jak przebiega proces komunikacji i co jest dla nas najważniejsze, omawiamy raportowanie naszych działań i informujemy kiedy wysyłamy podsumowania naszej pracy. Przedstawiamy także na tym etapie nasz standard wymiany materiałów między nami i zaznaczamy jakich materiałów potrzebujemy od Was na start. Podkreślamy, że w pierwszym miesiącu działamy według ściśle ustalonego harmonogramu, do którego macie wgląd. Dodatkowo ustalamy termin cyklicznych spotkań na najbliższy czas (cyklicznie co dwa tygodnie lub raz w miesiącu).
3. Sesja pytań i odpowiedzi
Zdajemy sobie sprawę, że nikt z nas nie lubi niespodziewanych pytań, dlatego bardzo często dokładnie listujemy kwestie, które będę poruszane na spotkaniu.
O co możemy zapytać?
- Jakie działania marketingowe prowadzisz i jakie budżety na nie przeznaczasz?
- Jak oceniasz dotychczasowe wyniki w sprzedaży online?
- Jak wygląda proces sprzedaży w Twojej firmie?
- Czy korzystasz z kalendarza marketingowego?
- Jakie promocje sprawdzają się najbardziej?
- Co uważasz za największy wyróżnik?
- Na czym dokładnie polega usługa?
- Jakie cele chcesz zrealizować?
- Jakie są zakładane KPI?
Dla nas niezwykle istotne jest, abyście się czuli komfortowo na naszym pierwszym callu. Pytania najczęściej skrojone są już pod Wasz biznes, ale są też te nieco bardziej ogólne. Nie powielamy informacji z wcześniej przesłanego formularza projektowego, skupiamy się już na doprecyzowaniu tych informacji. Zostawiamy sobie też przestrzeń, by poznać historię powstania Waszej firmy. W tej części zależy nam, by przede wszystkim skupić się na sprecyzowaniu Waszych celów i wyznaczeniu KPI — wierzymy, że marketing to inwestycja, która się zwraca. Im więcej dowiemy się o specyfice prowadzenia Twojego biznesu, tym oczekiwane rezultaty będą osiągane w zamierzonej perspektywie czasu.
4. Planowanie kolejnych kroków
Gdy już zebraliśmy komplet informacji, przechodzimy do przedstawienia kolejnych czynności, które wydarzą się po spotkaniu. Jest to zależne od ustalonych priorytetów, ale zwykle do podstawowych czynności należy: weryfikacja kodów śledzących, wstępna analiza obecnych działań, zaplanowanie identyfikacji wizualnej, przygotowanie struktury i pierwszych materiałów do startu.
5. Podsumowanie spotkania
Spotkanie zawsze zostaje przez nas podsumowanie, spisujemy wszystkie najważniejsze elementy, które ustaliliśmy podczas spotkania. Mail otrzymacie tego samego bądź kolejnego dnia naszej pracy.
Pierwszy tydzień współpracy — weryfikacja analityki i zapoznanie się z obecnymi działaniami, identyfikacja wizualna
Najważniejszym dla nas elementem jest weryfikacja kodów śledzących danego systemu reklamowego. To dla nas niezwykle ważne, by wszystkie zdarzenia takie jak zakup, przejścia do kasy, dodanie do koszyka czy wyświetlenia produkty zbierały odpowiednie dane — pod kątem ilości i wartości. Analizujemy, czy w Google Analytics 4 mamy skonfigurowany moduł e-commerce bądź ustawione konkretne cele. Jeśli nie — wspólnie ustalamy, jak przejść przez ich konfigurację. Na tę analizę i ustawienia najczęściej potrzebujemy 2-3 dni, zwykle ten etap jest najbardziej wymagający.
Podczas analizy zdarzeń konwersji prosimy o wygenerowanie kodu rabatowego, gdzie przechodzimy przez ścieżkę zakupową klienta na stronie internetowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie przesłać Wam proste wskazówki dotyczące UX strony — zwracamy uwagę na czas wczytywania się strony, na układ kategorii i kart produktowych (jeśli to sklep internetowy). Szczególnie skupiamy się już na samym koszyku i procesie zakupowym.
W kolejnych krokach zabieramy się za analizę obecnych działań, weryfikujemy elementy, które się sprawdzały i które przynosiły dobre wyniki. Najczęściej w pierwszych tygodniach kampanii nie chcemy ich ruszać, by nie zniszczyć wypracowanych danych. Następnie skupiamy się na elementach, na które były wydawane środki, a które nie przyczyniły się do zarobku — oczywiście bierzemy pod uwagę cele poszczególnych kampanii. Zwracamy szczególną uwagę na grupy docelowe, tworzone komunikaty czy wykorzystywane kreacje graficzne. Po przeprowadzeniu krótkiego audytu przechodzimy do kolejnych działań.
W pierwszym tygodniu działań zlecamy identyfikację wizualną do naszych grafików — bardzo często na tym etapie współpracujemy z teamem contentowym, który wspiera nas w podejściu kreatywnym. Zależy nam na wypracowaniu spójnego szablonu, zgodnego z wizerunkiem marki (tak by móc jak najszybciej uruchomić pierwszą kampanię reklamową).
Drugi tydzień współpracy — podejście strategiczne, struktury kont, ustalanie elementów do wdrożenia na konto reklamowe
Na bazie zgromadzonych informacji — czyli dokładnym określeniu, z jakimi wyzwaniami się mierzy Twoja firma oraz po analizie konta zabieramy się za przygotowanie strategii reklamowej. Budujemy strukturę konta, by na każdym etapie dotrzeć do odpowiednich użytkowników i zaprezentować im odpowiednie komunikaty. To bardzo wymagający etap, podczas którego łączymy wszystko w całość.
Wszystkie materiały przesyłamy Wam do weryfikacji i najczęściej po zapoznaniu się z nimi przez Was ustalamy spotkanie, gdzie po kolei przechodzimy przez zaproponowane przez nas materiały. Na tym etapie możemy wprowadzać zmiany — zdajemy sobie sprawę, że to Ty jako nasz klient, masz największe rozeznanie na swoim rynku i najlepiej znasz specyfikację branży. Po prostu wierzymy, że nikt nie zna lepiej Twojej firmy niż Ty sam. Dlatego niezwykle cenimy przekazywanie nam Twoich oczekiwań i uwag. Nie odbieramy ich jako porażkę, a jako kolejny krok do wypracowania najlepszego rozwiązania.
Po zaakceptowaniu wszystkich materiałów zabieramy się za wdrożenie ich na konto. To już końcowy etap, po którym następuje uruchomienie pierwszych kampanii.
Współpraca z digitalk — na jakie wartości współpracy zwracamy szczególną uwagę?
Rozpoczynamy współpracę gdy wierzymy, że faktycznie możemy pomóc. Cieszy nas każdy nowy klient. W digitalk kierujemy się wieloma wartościami, a najważniejsze z nich to współpraca oparta o wiedzę, sprawny system komunikacji, transparentność, szczerość i zaufanie.
Pamiętaj — nie musisz znać się na szczegółach prowadzenia kampanii, skomplikowanych technikaliach, zaawansowanych algorytmach. Od tego masz przecież nas! Skup się na swoim biznesie, a my po partnersku zajmiemy się resztą. Będzie nam niezmiernie miło, jeśli będziemy mogli towarzyszyć Ci w tych działaniach!
Do zobaczenia podczas realizacji!
autor: Ewa Benedyczak