Czym jest pin i jak wykorzystać jego potencjał do budowania świadomości marki i zaangażowania? Jakie są rodzaje dostępnych formatów reklam Pinterest Ads? W jaki sposób tworzymy reklamy, dzięki którym nasi klienci osiągają coraz lepsze wyniki?

Szukasz nowej przestrzeni dla swojego biznesu, produktów czy usług? Zapraszamy do świata inspiracji!

Porozmawiajmy o skutecznej reklamie na Pinterest


    Czym jest i do czego służy Pinterest?

    Czym jest Pinterest? Pinterest to serwis społecznościowy, będący źródłem pomysłów i inspiracji dla około 433 milionów użytkowników miesięcznie na całym świecie. To właśnie tu możemy znaleźć zdjęcia, grafiki, infografiki czy wideo z praktycznie każdej dziedziny życia i tworzyć dedykowane tematycznie tablice, prywatne lub publiczne. Wystrój wnętrz, DIY, moda, tipy z branży beauty, przepisy kulinarne i wiele więcej – już od pierwszej wizyty zauważysz, że Pinterest ma duży potencjał marketingowy. Nie wierzysz nam na słowo? Przejdźmy więc do statystyk.

    Co do wielkości, Pinterest jest 14. największą siecią społecznościową na świecie. Pomimo niewielkiego spadku popularności wśród odbiorców, serwis nadal może poszczycić się szeroką i zaangażowaną społecznością. Dowód? Aż 85% Pinnerów deklaruje, że przed rozpoczęciem projektu, zakupów czy organizacji konkretnego wydarzenia, odwiedza Pinteresta w poszukiwaniu inspiracji. Pomimo faktu, że 97% wyszukań nie jest związana z konkretnymi firmami, aż 80% użytkowników twierdzi, że to właśnie tam odkryło nową markę lub produkt.

    Jak widać, dzięki Pinterestowi możesz dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Wystarczy, by wśród inspiracyjnych pinów natknęli się na treści Twojej marki, a prawdopodobieństwo dokonania przez nich zakupu wyświetlanych za sprawą reklam produktów wzrośnie. Do kogo jednak możemy trafić dzięki Pinterest Ads?

    Kim są odbiorcy na Pintereście?

    Większość użytkowników Pinteresta to kobiety – stanowią bowiem 60% Pinnerów, czyli użytkowników tej platformy. Panowie jednak nie pozostają w tyle! Liczba mężczyzn korzystających z serwisu wzrosła aż o 40% względem ubiegłego roku.

    Natomiast jeżeli chodzi o wiek, najliczniejszą grupą użytkowników są Ci z przedziału 25 – 34 lata. Kolejni są przedstawiciele grupy 18 – 24, następnie 35 – 44.

    Pinterest Ads rodzaje kampanii

    Czy zastanawiasz się jakie są rodzaje kampanii na Pintereście? Tak jak w przypadku Facebook Ads, Google Ads czy Instagram Ads – również Pinterest Ads mają kilka typów kampanii do wyboru. Jaki jest więc najskuteczniejszy sposób na dotarcie do interesujących nas odbiorców? Podpowiemy, opisując poszczególne rodzaje kampanii, które możesz realizować w oparciu o narzędzia Pinterest Ads.

    Piny reklamowe

    Podstawowy rodzaj Pinterest Ads – klasyczne Piny reklamowe. Są to zdjęcia lub grafiki kampanijne, które opatrzone są tytułem, opisem i linkiem do strony docelowej. Najbardziej zalecany format takiego Pina to 1000 x 1500. Dzięki nim możesz dawać inspiracje, dzielić się pomysłami i oczywiście sprzedawać produkty.

    Piny karuzelowe

    Karuzele to Piny, które składają się z kilku zdjęć lub grafik. Kolejne części składowe takiego Pina, które przedstawiają pewną historię lub cechy produktu, użytkownicy mogą obejrzeć po przeciągnięciu kart w lewo. Każda karta może prowadzić do innej strony docelowej.

    Piny filmowe

    To Piny w formie wideo, które częściej przyciągają uwagę użytkowników niż Piny klasyczne. Taka forma Pina jest również świetną okazją, by na 1 Pinie pokazać szerszy kontekst marki, jej historię lub materiały zza kulis.

    Piny w formie kolekcji

    Jeśli Pinterest posiada dobrze skonfigurowany katalog produktowy, można tworzyć reklamy w formie kolekcji. Są to Piny z okładką w formie zdjęcia statycznego lub pokazu slajdów, która w dolnej części pokazuje 3 kafelki z kolekcji towarów ze sklepu.

    Cele kampanii Pinterest Ads

    Reklama Pinterest na świadomość marki

    Pinterest idealnie wpisuje się w założenie „im więcej, tym lepiej”. Wystarczy stworzyć kreatywnego, przyciągającego wzrok Pina i odpowiednio go wypromować, by dzięki przypinaniu go przez użytkowników do swoich tablic, obiegł on platformę wzdłuż i wszerz. Im więcej odbiorców zetknie się z treścią, tym większe prawdopodobieństwo, że zapadnie ona w pamięć i zmotywuje do lepszego poznania marki.

    Tego typu działania na budowanie świadomości marki i aktywności na naszym profilu są najlepszym rozwiązaniem, gdy platforma ma być narzędziem do budowania grona fanów i spójnego wizerunku brandu. Najistotniejszą zmienną podczas sprawdzania efektywności naszych działań reklamowych jest CPM (średni koszt 1000 wyświetleń) oraz ilość kliknięć i zapisań Pina.

    Reklama rozważenie zakupu (dawniej: ruch)

    Pinterest to świetny sposób na przyciągnięcie ruchu na witrynę Twojej firmy, wspomagając wzrost konwersji. Możesz udostępniać adresy URL na swoim profilu, a także w Pinach i na tematycznych tablicach. Wykorzystuj potencjał każdego kanału, na którym jesteś z pomocą Pinteresta! Publikuj treści z łączem kierującym do zapisów, newslettera, sklepu internetowego lub bloga.

    Podczas optymalizacji tego typu kampanii najmocniej powinniśmy zwracać uwagę na współczynnik CTR (stosunek wyświetleń do kliknięć) oraz koszt CPC (średni koszt kliknięcia) i CPM (średni koszt 1000 wyświetleń).

    Pinterest Ads i reklamy nastawione na konwersję

    Jeśli chcesz działać reklamowo na Pintereście i Twoim głównym celem jest sprzedaż, to zdecydowanie typ kampanii, którego będziesz używał najczęściej.

    Są to kampanie, w których należy określić, co będzie przez nas uważane za konwersję: dodanie do koszyka lub przejście do kasy, by algorytm Pinteresta miał sygnał, że pod dany typ działania ma się optymalizować. Oczywiście są to kampanie, które również doprowadzają znaczny ruch na stronę, jednak jest on bardziej kaloryczny i finalnie zostawiający po sobie konwersje.

    W procesie optymalizacji tego typu kampanii powinniśmy najmocniej skupić się na ilości konwersji, wskaźniku ROAS (zwrot z inwestycji w reklamę) oraz koszcie pozyskania konwersji.

    Pinterest Ads – dla kogo są kampanie na Pintereście?

    Pinterest to wielowymiarowe, niedrogie i skuteczne narzędzie marketingowe dla firm, które chcą poszerzyć świadomość ich istnienia wśród potencjalnych klientów oraz w łatwy sposób przyciągać ruch na swoją stronę internetową.

    Ponadto użytkownicy Pinteresta mają największy zamiar zakupowy spośród wszystkich innych użytkowników mediów społecznościowych.

    W porównaniu z innymi platformami społecznościowymi zarejestrowani na Pinterest o 90% częściej deklarują, że „zawsze” robią zakupy (a o 30% częściej deklarują, że „uwielbiają” robić zakupy).

    Pinterest to platforma, która obecnie jest kluczową częścią ścieżki zakupowej klienta, nawet jeśli kupujący niekoniecznie dokonują zakupów bezpośrednio na tej platformie.

    Dla początkujących marek jednym z najlepszych sposobów na wykorzystanie tego kanału jest przedstawienie potencjalnym klientom swego rodzaju cyfrowej witryny sklepowej, by pozyskać ich zainteresowanie – tym bardziej, jeśli nigdy nie słyszeli o Twojej marce.

    Kampanie reklamowe na Pinterest – nasze case studies!

    Wśród naszych klientów współpracujemy z brandem z branży modowej, u którego w ramach dodatkowego kanału sprzedaży wdrożyliśmy Pinterest Ads w połowie listopada 2021 roku. Nasi specjaliści prowadzą tam działania zarówno organiczne, tworząc wartościowy i przyciągający wzrok content, jak i te w formie kampanii płatnych.

    Już pierwszy miesiąc działań reklamowych przyniósł świetne wyniki sprzedażowe, a my przez cały czas testujemy różne treści, np. kierowania i formaty reklamowe, tak by przy jednoczesnym wzroście sprzedaży zmniejszać również wydatki.

    Przeczytaj nasze case study z Pinterest Ads.

    Jak tworzymy kampanię na Pinterest Ads?

    Przygodę z reklamami Pinterest Ads zaczynamy od ogółu, dotykając kwestii koncepcyjnych oraz założeń marketingowych brandu, a kończymy na najdrobniejszych szczegółach, czyli formie Pinów reklamowych. W kolejnych etapach dochodzi do ewaluacji i optymalizacji wyników.

    Analiza potencjału reklamy

    Do analizy potencjału reklamowego powinniśmy wykorzystać wszystkie dostępne materiały i statystki, jakimi dysponujemy. Pomocne będą narzędzia typu Google Analytics oraz zakładka „Statystki” na profilu firmowym Pinteresta marki. Jeśli prowadziliśmy wcześniej działania organiczne na Pintereście, możemy dowiedzieć się, który z Pinów z największym powodzeniem „wirusował” się w przestrzeni platformy oraz jakie komunikaty najlepiej trafiają do użytkowników.

    Rozpoczęcie działań reklamowych powinno być również poprzedzone samym rozpoznaniem charakteru marki i odpowiedzią na pytania: Kim jest klient? Jaką potrzebę zapewnia mój produkt? Co jest jego potencjałem i co go wyróżnia?

    Pinterest wymaga od nas, byśmy dużo uwagi skupili na warstwie wizualnej i dobrych kampaniach zdjęciowych. Całość koncepcji platformy polega przecież na sherowaniu dalej inspirujących i wartych uwagi obrazów. W tej kwestii nie możemy odstawać, a wręcz powinniśmy chcieć „przeskoczyć” konkurencję. Chcesz się reklamować na Pinterest? Zastanów się, które produkty warto zaprezentować i w jaki sposób.

    Przygotowanie strategii i struktury reklamowej

    To etap, w którym projektuje się budżet i cele kampanii oraz ustala się, jaki procent naszego działania powinien być skupiony na kwestiach wizerunkowych, a jaki na stricte sprzedażowych. Budujemy więc lejek sprzedażowy, w zależności od potrzeb dobierając do niego różne rodzaje kampanii, jakie oferuje Pinterest Ads. Mając tę wiedzę, tworzymy grupy odbiorców naszych reklam, które w następnych etapach będą kluczowym czynnikiem w projektowaniu grup reklam i samych pinów reklamowych, ich ID i komunikatu, który powinny zawierać.

    Wdrożenie kampanii

    Następny etap to wdrożenie wszystkich pomysłów w życie i uruchomienie działań reklamowych. Projektujemy całość działań na koncie reklamowym Pinterest Ads, zaczynając od kampanii, poprzez grupy reklam, reklamy (czyli Piny reklamowe) oraz grupy produktowe i słowa kluczowe.

    To również czas na przeprowadzenie testów i zweryfikowanie ich wyników.

    Optymalizacja i rozbudowa reklamy

    Jeśli chcemy działać reklamowo, osiągając jednocześnie duży sukces marketingowy i komercyjny, to należy podchodzić do tego jak do procesu. W tym kontekście kliknięcie „Uruchom” jest zaledwie początkiem, a nie końcem naszych działań. Nie ma jednego sposobu i gotowej recepty na właściwą optymalizację struktury reklam. To, co jest ważne to to, by przeprowadzić wiele testów, wyniki za każdym razem odnosić do naszego celu i wyznaczonego KPI oraz optymalizować kampanię i budżety na każdym jej poziomie (kampania – grupa reklam – reklama – słowa kluczowe). Skalujmy rozwiązania, które przynoszą najlepsze efekty i nie bójmy się wygaszać tych, które przynoszą najsłabszy rezultat.

    Raportowanie i analiza wyników reklamowych

    Każdego tygodnia wysyłamy raport liczbowy i merytoryczny z przeprowadzonych działań. Podobny raport nasi klienci otrzymują również po każdym zrealizowanym miesiącu. Co ważne, raport to nie suche dane, lecz w wiadomości znajduje się również ich interpretacja i pomysły na dalsze działania reklamowe. Dzięki temu klienci zawsze są na bieżąco z tym, co jest i mają ogromny wpływ na to, co będzie.

    Zalety reklamy na Pinterest Ads

    Pinterest jest doskonałym miejscem do pozyskiwania pomysłów na planowane przez konsumentów zakupy. Dla marek, które chcą faktycznie stać się inspiracją dla potencjalnych nabywców, oznacza to dopasowanie estetyki zdjęć do grupy docelowej.

    Pamiętajmy również, że 90% wyszukań na Pinterest jest niemarkowych, więc ludzie przychodzą tam, aby zobaczyć coś nowego. Jest to doskonała okazja do trafienia do nowych użytkowników, których w Polsce jest aż 4,3 mln (jesteśmy największym rynkiem w UE i na 11 miejscu na świecie).

    Użytkownicy na tej platformie 7-krotnie częściej deklarują, że ma ona większy wpływ na proces zakupowy niż jakakolwiek inna.

    Pinterest to też nie tylko kanał do poszukiwania inspiracji – świetnie motywuje również konsumentów w procesie zakupowym, dzięki temu, że jego specyfika opiera się na dostarczaniu odbiorcom przede wszystkim inspiracji, kierując ich jednocześnie do zainteresowania Twoim produktem czy też usługą na drodze ścieżki zakupowej.

    Pinterest Ads generują także aż trzy razy więcej konwersji z wydatków na reklamę niż konkurencyjne platformy społecznościowe.

    Ogromnym plusem i korzyścią, jaką za sobą niesie, jest również fakt, że reklamy na tej witrynie odzwierciedlają treści organiczne, co zdecydowanie szybciej przekonuje użytkowników do interakcji z materiałami reklamowymi.

    Ile kosztuje reklama na Pinterest Ads?

    Budżet reklamowy na Pinterest zależy mocno od skali biznesu. Zalecany przez platformę minimalny budżet na kampanię to około 16 $ / dzień, jednak można z powodzeniem realizować działania reklamowe również na mniejszych dziennych budżetach.

    W skali miesiąca powinniśmy być przygotowani na wydatki w okolicach 5000 – 10000 tys. złotych na działania reklamowe.

    Czy reklama na Pintereście jest opłacalna?

    Jeśli prowadzisz e-commerce i Twoim celem jest sprzedaż, to reklamy na Pintereście są idealną platformą dla Ciebie! 55 % użytkowników Pinteresta używa go z intencją kupienia czegoś, a 72% osób twierdzi, że Pinterest inspiruje ich do zakupów nawet wtedy, gdy niczego konkretnego aktualnie nie szukają.

    reklama pinterest ads

    To, co odróżnia Pinterest Ads od np. Facebook Ads lub Google Ads to fakt, że w ramach działań reklamowych płacimy za wyświetlenia, nie kliknięcia – a to już sprawia, że możemy uznać reklamę na Pinterest za opłacalną. Jeśli dobrze dobierzemy grupy docelowe, to średni koszt CPM (czyli koszt 1000 wyświetleń) waha się zaledwie w granicach od 2,5 zł do 4 zł.

    Dobrze skonfigurowane kampanie Pinterest Ads, wykorzystujące w pełni możliwości targetowania, jakie daje to narzędzie, potrafią generować ROAS (czyli zwrot z inwestycji reklamowej) na poziomie 50.

    Kolejny atut realizacji kampanii na tej platformie jest to, że Pinterest generuje około 30 % większy ruch do witryn od pozostałych social mediów, a sam koszt ruchu – w zależności od rodzaju kampanii – waha się między 0,15 a 1,50 zł za kliknięcie.

    Użytkownicy Pinteresta są w zdecydowanej większości również użytkownikami pozostałych platform social media, dlatego ogromny ruch, wygenerowany poprzez Pinterest Ads, można również łapać remarketingowo za pomocą innych kanałów sprzedaży. W efekcie wszystkie systemy doskonale wspierają swoje działania nawzajem.

    Dlaczego powinieneś wybrać digitalk do Pinterest Ads?

    Z powodzeniem od wielu miesięcy realizujemy płatne działania reklamowe na Pinterest. Jeśli nie chcesz uczyć się na własnych błędach, zaplątać się w fazie testów lub najzwyczajniej w świecie przepalać pieniędzy – pracuj z najlepszymi! Za naszymi działaniami w ramach platformy Pinterest Ads stoją pokaźne wyniki, o których możesz przeczytać w naszych case study. Jeśli chcesz, z chęcią Ci o nich opowiemy więcej!

    Gwarantujemy Ci profesjonalną obsługę, zaproszenie Cię do procesu tworzenia i wytłumaczenie logiki naszego działania, a wszystko to wsparte czytelną strukturą i cotygodniowym raportowaniem.

    Co o współpracy mówią nasi klienci?

    Grzegorz Grabowski

    Wynajmistrz.pl

    Agencja digitalk skutecznie wspiera nas w pozyskiwaniu subskrybentów newslettera, dzięki czemu możemy budować bazę naszych stałych czytelników bloga i klientów firmy. Dodatkowo też wspólnie zrealizowaliśmy kampanię sprzedażową nowej książki, której wyniki były bardzo satysfakcjonujące. Digitalk to zespół specjalistów, któremu warto zaufać na 100%.

    Jarek Żurkiewicz

    Auto Partner J. i A. Garcarek

    Współpraca z firmą digitalk jest bardzo przyjemną częścią naszej codziennej pracy.

    Wielokrotnie dano nam odczuć, że jesteśmy traktowani poważnie i z szacunkiem. Cieszymy się, że możemy działać z ludźmi życzliwymi wobec nas, znającymi się na swoim fachu.

    Warta odnotowania jest rzeczywista troska o klienta i kampanie oraz bardzo szybki czas reakcji w przypadku nieprzewidzianych problemów, które zawsze mogą się pojawić. Zespół digitalk niejednokrotnie służył nam dobrą radą wykraczającą poza ramy umowy, często też pilnuje nas i informacji, które musimy dostarczyć – w momencie, w którym nasze codziennie obowiązki i ich natężenie nie sprzyjają sprawnej komunikacji z naszej strony.
    Dziękujemy za dobre efekty wspólnej pracy, jak i wszystkie poruszone wyżej zagadnienia.

    Porozmawiajmy o możliwościach wykorzystania Pinterest Ads w Twoim biznesie!

    Skontaktuj się