Pinterest – co to jest i jak działa?
Jak działa Pinterest? Czym są piny i tablice? Czy w końcu jest to miejsce dla Twojego biznesu? To tylko kilka pytań, na które dziś odpowiemy!
PrzeczytajReklama na Pinterest nie jest (jeszcze) czymś, o czym w pierwszej kolejności myśli się w firmach w kontekście digital marketingu. Pinterest Ads nie są jeszcze tak popularne, jak Facebook czy Google Ads. Tym bardziej warto przyjrzeć się im bliżej i sprawdzić, jaki jest jego potencjał jako kanału sprzedaży. Dlatego dziś opowiemy Ci m.in.: dla kogo są reklamy na Pinterest, jak wygląda panel reklamowy, a także opcje targetowania i czy w ogóle warto rozważać tę formę promocji swojego biznesu.
Na ostatnie pytanie możemy odpowiedzieć już teraz – warto. A pokażemy Ci to na przykładzie działań dla jednego z naszych klientów z branży fashion. Czytaj więc wszystko uważnie do końca.
Pinterest sam siebie określa jako wizualną wyszukiwarkę pomysłów i inspiracji. Żyjemy w erze obrazków, a Pinterest jest wręcz stworzony do tego, by dzielić się treściami wizualnymi.
Co ważne, treści organiczne „żyją” na Pintereście zdecydowanie dłużej niż w innych mediach społecznościowych, dlatego też zdecydowanie łatwiej tu o prawdziwy viral, który będzie pracować dla marki nawet kilka miesięcy od powstania. Choć portal w ostatnim czasie stawia bardziej na jakość contentu, a nie na jego ilość i wypozycjonowanie treści będzie trwało dłużej, to jednak jego widoczność i skuteczność będą finalnie dłuższe.
Możliwość komentowania, przepinania pinów na swoje tablice, udostępniania – to wszystko pozwala użytkownikom dowolnie zarządzać treściami i daje prawdziwą wolność wyrażania siebie. Pinterest – na podstawie danych przeglądania i wcześniej określonych preferencji – będzie „podpowiadał” i sugerował najlepsze dla nich treści.
W przeciwieństwie do innych portali społecznościowych, na Pintereście nie dokumentujemy swojego życia, nie mówimy o tym, co było. Wręcz przeciwnie.
Użytkownicy chętnie korzystają z niego, gdy myślą o zmianie jakiegoś aspektu swojego życia – także w kontekście zakupowym, o czym dobitnie mówią liczby:
Chcesz dowiedzieć się więcej, jak działa Pinterest? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł na ten temat.
Jeśli działasz już w mediach społecznościowych i zastanawiasz się, czy swojej oferty nie przedstawić też na Pintereście, pamiętaj o jednym. Pinterest jest źródłem inspiracji oraz królestwem pięknych wizualnie, ale też naturalnych treści, które będą przykuwać uwagę użytkowników. To dotyczy zarówno pinów organicznych, jak i reklam. Nie ma tu raczej miejsca na skrzętnie przygotowane grafiki z bijącym po oczach przekazem o promocji 50% na wszystko.
Wbrew pozorom – choć są tam najliczniejszą grupą – z Pinteresta nie korzystają tylko kobiety, a zatem jakie branże najczęściej znajdują swoich klientów na Pintereście?
Przyjrzyj się liczbom:
Nie oznacza to jednak, że tylko w tych wybranych branżach możliwy jest sukces. Nie tylko one mają zarezerwowane przyciąganie zainteresowania odbiorców.
Pomysł, odpowiednio zaplanowane i przygotowane treści, a także reklama na Pinterest mogą sprawić, że nawet tzw. trudne branże mogą realizować tu swoje cele biznesowe, jak kreowanie świadomości marki i dotarcie do konkretnych odbiorców, przekierowanie ruchu na stronę internetową czy zwiększenie sprzedaży. Jest to o tyle istotne, że wciąż mamy tu mniejszą liczbę reklamodawców niż Meta czy Google – co przekładać się będzie również na mniejsze koszty działań reklamowych.
Pinterest Ads to środowisko, w którym mają szansę zaistnieć zarówno marki o ugruntowanej pozycji, jak i lokalne sklepy internetowe.
Główną misją Pinteresta jest przede wszystkim inspirowanie ludzi do budowania wokół siebie wymarzonej rzeczywistości. Dlatego zarówno branże, jak i prezentowane treści powinny się w nią wpisywać.
Jak każdy tego typu portal, także Pinterest ma swoje wartości i standardy społeczności, które określają zasady nie tyle, co można, a raczej czego nie powinna dotyczyć reklama na Pinterest.
Wyróżnia się tu dwa rodzaje wytycznych:
Dokładny spis i wyjaśnienia znajdziesz tutaj.
Aby stworzyć pierwszą kampanię musisz posiadać konto firmowe. Bez niego żadna reklama na Pinterest zwyczajnie nie powstanie.
Jeśli działasz już w innych ekosystemach reklamowych – Meta, LinkedIn czy Google – z łatwością stworzysz też kampanie reklamowe na Pintereście, a struktura konta reklamowego składa się z trzech poziomów:
Wielkość konta reklamowego uzależniona będzie od liczby celów biznesowych, jakie chcesz uzyskać, a także liczby kampanii, które mają do tego prowadzić.
Jedna kampania reklamowa może zawierać kilka ad-setów, a w ramach jednej grupy reklam możesz mieć więcej niż jedną reklamę. Dzięki temu możesz na bieżąco analizować skuteczność i optymalizować działania pod konkretny cel kampanii.
Reklamy na Pinterest funkcjonują na zasadzie aukcji. Oznacza to, że to system decyduje o tym, które treści będą najlepsze dla konkretnej grupy docelowej.
Algorytm bierze pod uwagę wiele czynników, jak choćby
Pamiętaj więc, żeby jeszcze przed decyzją o wejściu do tego medium zadbać o odpowiednią strategię komunikacji i zaplecze technologiczne Twojej witryny czy sklepu internetowego. Nie chcesz przecież od razu zrazić do siebie potencjalnych klientów, prawda?
Na Pintereście dostępnych jest kilka formatów reklamowych, które bazują na Pinach. Zarówno możesz tworzyć dedykowane treści, jak promować te, które już są przypięte na Twojej stronie czy tablicy.
Statyczny Pin może mieć formę pionowej lub kwadratowej kreacji, a jego zadaniem będzie zwiększenie widoczności Pinów na Twojej tablicy.
Będziesz w stanie dzięki niemu przekierować Pinnera na stronę docelową (może być to Twój sklep internetowy, landing page czy konkretny adres url lub jedna z najczęściej odwiedzanych stron i ważne biznesowo miejsce w witrynie).
WAŻNE! Jeśli taki Pin promowany zostanie zapisany na tablicy użytkownika znikną wtedy wszelkie znamiona reklamy i będzie on na nowo żył własnym życiem.
Przygotowując kreacje, pamiętaj, żeby zdjęcia i grafiki były o wysokiej rozdzielczości, żeby wszystko było doskonale widoczne zarówno na desktopie, jak na urządzeniach mobilnych.
W przypadku Pinów i reklam wideo masz do dyspozycji dwie opcje:
Jest to idealny format do wszelkiego rodzaju tutoriali, poradników czy opowiadania historii o marce czy produktach. Choć uważa się to już za totalny must have, warto pamiętać o dodawaniu napisów do filmu. Dzięki temu nie będziesz kreować złych doświadczeń potencjalnych klientów (wiele osób scrolluje swoje feedy z wyłączonym dźwiękiem).
Piny i reklamy karuzelowe składają się z kilku obrazów/zdjęć/grafik, które użytkownicy mogą dowolnie przesuwać i przewijać.
Na kartach, grafikach czy zdjęciach możesz promować kilka produktów jednocześnie lub pokazać kilka cech lub funkcji.
Każda kolekcja powinna składać się z co najmniej 3 materiałów reklamowych, a maksymalnie możesz wykorzystać ich aż 24.
Nie zapomnij jej dobrze opisać. Niezwykle ważny jest tytuł – masz do dyspozycji 100 znaków. W aktualnościach pojawi się pierwsze 40 znaków, a tytuł pojawiać się będzie także w wynikach wyszukiwania. Zatem dobrze przemyśl, co tam wpiszesz i jak dzięki temu rozpocznie się budowanie świadomości marki.
Kolejnym podobieństwem do Facebooka jest możliwość tworzenia grup produktów z katalogu. Możesz je polecać w swoim sklepie na Pintereście lub promować za pomocą reklam produktowych.
Grupy produktów możesz tworzyć ręcznie i je dowolnie edytować lub przystać na sugestie algorytmu, który podpowie, jakie produkty promować.
Pinterest może dla Ciebie utworzyć aż 6 automatycznych grup:
Mankamentem tego rozwiązania jest fakt, że nie możesz tych produktów edytować ani usuwać. Oczywiście, jeśli sugestie nie przypadną Ci do gustu – po prostu je zignoruj.
Piny zakupowe to świetna sposób na zwiększenie sprzedaży, tylko pamiętaj, żeby reklamować produkty, które są rzeczywiście w magazynie.
Opierając się tylko i wyłącznie na mechanice działania portalu, można byłoby przyjąć, że najważniejszym celem Pinterest Ads będzie kreowanie świadomości marki.
Nic bardziej mylnego.
Wybierając kategorie celów kampanii reklamowych na Pintereście, musisz przedtem określić cel biznesowy, jaki chcesz osiągnąć.
Zasadniczo w ekosystemie reklamowym Pinteresta można wyróżnić następujące cele prowadzonych kampanii:
Wybór celu kampanii powinien pokrywać się z celem biznesowym, jaki chcesz osiagnąć w danej kampanii. Powinny one wspierać zarówno świadomość marki, poznanie oferty czy wyszukiwanie produktów, jak również większą liczbę odwiedzin witryny.
Sam panel jest bliźniaczo podobny do Menedżera Reklam z Facebooka.
Zarówno mechanika i proces tworzenia kampanii, jak i widok tabeli analitycznych – każdy element wygląda tu znajomo. Jeśli biegle funkcjonujesz w nim, to w działaniach dla swojej marki panel Pinterest Ads nie będzie mieć przed Tobą żadnych tajemnic.
Gdybyśmy chcieli omówić każdy aspekt kierowania reklam w Pinterest Ads musielibyśmy napisać o tym kolejny artykuł lub nawet e-book (przydałby Ci się taki?). Opcji targetowania jest mnóstwo – możesz je ze sobą dowolnie łączyć, w zależności od tego, czy interesują Cię wąskie czy szerokie grupy odbiorców.
Znajdują się wśród nich znane kategorie, jak płeć, wiek czy lokalizacja. Reklama na Pinterest może być też targetowana na wybrane słowa kluczowe, pokazywana w konkretnych umiejscowieniach, a także kierowana do użytkowników o określonych zainteresowaniach.
WAŻNE: odpowiedni dobór targetowania jest kluczowy, ponieważ w kampaniach reklamowych na Pintereście płacimy za wyświetlenia, a nie za kliknięcia. Jeśli chcesz, żeby grupy reklam trafiły do zainteresowanych osób, warto poświęcić kilka chwil więcej, by nie przepalać swojego budżetu i w przyszłości osiągnąć lepsze wyniki.
Kierowanie reklam po zainteresowaniach, wydarzeniach z życia czy upodobaniach osób, pozwala na dotarcie z reklamą do idealnie wyselekcjonowanych grup odbiorców.
Po prostu w trakcie targetowania wybierz zainteresowania związane z reklamą, którą chcesz promować.
Przykładowo, promujesz nowoczesne, designerskie meble do salonu. Możesz kierować reklamy do osób z zainteresowaniami typu: interior design, design, nowoczesny salon, wystrój wnętrz czy mid-century modern. Chcąc w tym być bardziej precyzyjnym, przetestuj zarówno ogólne, jak i szczegółowe zainteresowania.
Śmiało można powiedzieć, że wszystko na Pintereście to słowa kluczowe. Podstawowe informacje, tytuły, opisy, hasztagi – każdy element opisujący dany Pin może być wykorzystany w promocji i pozycjonowaniu Twoich treści.
Kierowanie reklam pod słowa kluczowe umożliwi Ci dotarcie do osób, które rzeczywiście poszukują odpowiedzi na ważne dla siebie pytania, wpisując konkretne słowa.
Jeśli chcesz optymalnie stargetować swoją kampanie na słowa kluczowe, wybierz co najmniej 25 fraz. W jednej grupie reklam możesz użyć aż 20 000 słów kluczowych – będziesz w stanie wpisać wszystkie? 🙂
Chcąc jak najbardziej precyzyjnie kontrolować wyświetlenia związane z konkretną grupą docelową, możesz użyć kilku rodzajów dopasowań słów kluczowych – dokładnie jak to ma miejsce w systemie Google Ads.
Oto one:
Jeśli chodzi o wybór miejsca wyświetlania reklam, dostępne są trzy opcje:
Mały tip #jakwdigitalk: na początek warto wykorzystać wszystkie umiejscowienia, by zwiększyć prawdopodobieństwo jak najszerszego dotarcia do odbiorców i potencjalnych klientów.
Z czasem będziesz w stanie sprawdzić, czy daną reklamę zostawić czy wyłączyć i gdzie lepiej sprawdzają się dane kampanie.
Na koniec zostawiliśmy sobie prawdziwy crème de la crème wśród opcji kierowania reklam. Masz do wyboru tutaj aż 4 warianty:
Lista klientów
Aby zacząć wyświetlać reklamy osobom, od których udało Ci się pozyskać dane kontaktowe, przygotuj listę klientów w formacie .csv. Plik musi zawierać co najmniej 100 rekordów, by móc stworzyć pierwszą kampanię opartą o takich odbiorców.
Za każdym razem, kiedy chcesz ją zaktualizować, musisz wgrać nowy plik. Automatyczna aktualizacja możliwa jest tylko i wyłącznie wtedy, gdy system CRM będzie powiązany z API Pinteresta.
Osoby odwiedzające stronę
Targetowanie reklam na osoby, które odwiedziły wcześniej Twoją stronę możliwe będzie, kiedy wgrasz i odpowiednio skonfigurujesz tag Pinteresta. Możesz to zrobić wykorzystując do tego Google Tag Manager.
Na podstawie danych zebranych dzięki śledzeniu wizyt, jak i konkretnych zdarzeń, możesz lepiej dostosować przekaz w swoich kampaniach. Reklamy mogą trafiać do osób, które odwiedziły konkretną podstronę, dotarły do określonego etapu na ścieżce zakupowej (np. przejście do kasy, potwierdzenie zakupu) lub dodały konkretny produkt do koszyka, a nie sfinalizowały zakupu. Dynamiczny remarketing sprawdzi się tutaj wręcz idealnie!
Osoby zaangażowane
Ten wariant pozwoli dotrzeć do osób, które mają już pewną świadomość marki czy Twojej oferty i weszły wcześniej w interakcję z Twoimi treściami na Pintereście.
W czasie tworzenia takiej grupy, możesz wybrać dwa rodzaje Pinnerów, którzy:
Wybór drugiej opcji zwiększa prawdopodobieństwo, że reklama trafi na bardziej podatny grunt. Samo kliknięcie Pina przecież mogło odbyć się przypadkowo, w trakcie przeglądania feedu.
Osoby podobne
Ta grupa to nic innego jak odpowiednik znanych z Facebooka lookalike’ów.
Aby ją stworzyć, wybierz grupę bazową, dla których algorytm znajdzie podobnych Pinnerów, określ procentową wielkość. Odczekaj do 72 godzin (czas aktualizacji zależy od tego, czy źródłowa grupa jest nowa, czy już z niej wcześniej korzystałeś).
A potem już zostanie Ci tylko zaprojektować reklamy i „postawić” kampanie.
Budżet kampanii będzie uzależniony od wybranego celu i pod niego będzie on optymalizowany. Możesz ustalić wcześniej limity wydatków oraz progi naliczania.
Pinterest zaleca, żeby budżet kampanii wynosił co najmniej 16$ dziennie – jednak nie należy się do tej sugestii zbytnio przywiązywać.
Zwłaszcza na początku – nie mając danych historycznych czy branżowych benchmarków – zacznij od mniejszych stawek, a później sukcesywnie skaluj swoje wydatki, gdy pojawią się satysfakcjonujące wyniki.
Jak przystało na narzędzie reklamowe, także w Pinterest Ads możesz na bieżąco monitorować swoje kampanie i reagować na to, co się w nich dzieje.
Pinterest Analytics można podzielić na dwie części: ogólną i szczegółową.
W zakładce „Przegląd” znajdziesz podstawowe informacje i metryki, jak: wydatki na reklamy, liczba wyświetleń czy kliknięcia linków.
Chcąc dowiedzieć się więcej i rzeczywiście ocenić skuteczność działań, przejdź do sekcji „Raporty”.
Sprawdzisz tam szczegółowe parametry, jak wyświetlenia, kliknięcia, CTR, ROAS, koszt/wynik CPM. zaangażowanie czy konwersje.
Jeśli chodzi o konwersje, to dzięki zaistalowanemu i poprawnie skonfigurowanemu Tagowi Pinteresta możesz bardzo precyzyjnie śledzić zdarzenia na stronie czy w sklepie internetowym: od wyszukiwania, odwiedzeń strony, rejestracji, wypełnienia formularza, aż po dodanie do koszyka, przejście do kasy czy zdarzenia niestandardowe, jak działania na thank you page.
Całość podana jest w bardzo intuicyjnej i przystępnej formie.
W ostatnich latach Pinterest stał się bardzo przyjazny markom i całemu e-commerce.
Oprócz własnego profilu możesz stworzyć też swój sklep internetowy. Jak w przypadku Facebooka, również tutaj możesz zaciągnąć automatycznie feed produktowy, tworząc tzw. Piny rozszerzone (Rich Pins) za pomocą pliku w formacie .csv, lub .tsv albo .xml. Będzie się on codziennie aktualizować, co świetnie sprawdza się w dynamicznym remarketingu czy reklamach produktowych i sprzedaży z katalogu.
Jeśli jeszcze nie wystartowałeś ze swoim Pinterestem, to teraz jest na to najlepszy moment.
Jest tu jeszcze spory potencjał do zasięgów organicznych, a koszty reklam są o wiele niższe niż w innych systemach. Tylko w przypadku konwersji jest on aż o 2,3x niższy.
Z jednym z naszych klientów z branży fashion weszliśmy na Pinterest w połowie listopada 2021 roku. Prowadzimy tam regularne działania organiczne, a także szeroko zakrojone kampanie płatne.
Pierwsze dwa tygodnie współpracy obejmowały przygotowania technologiczne i strategiczne. Stworzyliśmy profil i konto firmowe, rozrysowaliśmy strukturę kampanii, wdrożyliśmy całą analitykę i zaczęliśmy regularną publikację pinów organicznych z podziałem na szczegółowe tablice i moodboardy.
Już pierwszy miesiąc działań reklamowych przyniósł świetne wyniki sprzedażowe. Przez cały czas testujemy różne kierowania czy formaty reklamowe, by przy jednoczesnym wzroście sprzedaży zmniejszać też wydatki.
Czy nam się to udaje? Niech wyniki przemówią same 🙂
Powyższa grafika mówi jeszcze jedną ważną rzecz. Pinterest świetnie działa jako dodatkowy kanał ekspozycji Twojej marki, a także sprzedaży produktów czy usług.
W dobie zmian atrybucji, kiedy nie liczy się już legendarny „last click”, a zbieranie danych jest mocno utrudnione, podejście multi- czy omnichannel do marketingu jest wręcz obowiązkowe. Tylko tak zapewnisz swojej firmie solidną płynność i stabilne wyniki, które z czasem będzie można systematycznie skalować.
Pinterest może okazać się tu ważnym wsparciem. Aby zrealizować dzięki niemu swoje cele, potrzebujesz partnera ze strategicznym zacięciem, dla którego najważniejszy będzie rozwój Twojego biznesu.
Skontaktuj się z nami, a z pewnością Ci pomożemy wdrożyć Reklamę na Pintereście.
Czytaj: Potrzebujesz pomocy z wdrożeniem Google Analytics 4? Napisz do nas