katalog produktów na Facebooku

Katalog produktów na Facebooku — czym jest i jak działa?

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, koniecznie musisz wykorzystać potencjał i utworzyć katalog produktów na Facebooku, by z łatwością promować i dodać produkty w systemie reklamowym Meta. 

Katalog jest miejscem, w którym znajdują się informacje o wszystkich produktach z Twojego e-commerce. Ten format pozwala też wyświetlić i aktualizować je bezpośrednio w reklamach i ułatwia zakupy na Instagramie czy Facebooku. Jest to również baza, na podstawie której możemy stworzyć sklep na Facebooku i Instagramie. Wystarczy odpowiednio skonfigurować sklep i reklamy, aby ułatwić klientom wybór Twoich produktów. 

Łącząc go z pikselem Facebooka możemy:

  1. tworzyć reklamy dynamiczne, czyli pokazywać osobom np. porzucającym koszyk dokładnie te produkty, które w nim zostawiły i dopasować reklamy do zainteresowań użytkownika,
  2. szybciej tworzyć reklamy — nie musimy bowiem manualnie uzupełniać cen, nazw czy innych informacji o produktach,
  3. wyświetlać nowym odbiorcom jedynie te produkty, które oznaczyliśmy jako bestsellery.
  4. przesłać od razu do reklam wszystkie produkty, które dodaliśmy do sklepu w czasie rzeczywistym — nie musimy robić tego manualnie, ani ruszać kampanii.

Jak utworzyć katalog produktów na Facebooku i wgrać go do panelu Facebook Ads?

Działając z naszymi klientami zawsze na początku rekomendujemy dwie opcje:

  1. Integracja — większość popularnych CMSów (takich jak Presta, Shopify czy Woocommerce) ma możliwość zintegrowania katalogu bezpośrednio ze sklepem.  Wtedy w naszym katalogu na Facebooku znajdą się produkty w takich samych wariantach, jak na naszym sklepie.
  2. Wtyczki — oprócz integracji istnieje również wiele wtyczek, które pozwolą nam wygenerować tak zwany feed produktowy i dodać tą drogą produkty do katalogu. Najprościej mówiąc jest to plik, który zbiera dane o produktach z Twojego sklepu i formatuje je w formie tabeli CSV, którą system Facebooka będzie w stanie łatwo odczytać. Następnie przesyłamy link do tej tabeli do menedżera sprzedaży na Facebooku i możemy utworzyć swój katalog. 
Zobacz:  Instrukcja publikacji zdjęcia 360 na Facebooku

Są one najbardziej bezobsługowe oraz w przypadku większości popularnych sklepów nie wymagają dodatkowego wkładu finansowego. Dzięki temu nasi klienci nie muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami prowadzenia reklam opartych o katalog.

Czy produkty bądź ceny w katalogu produktów trzeba aktualizować ręcznie?

Nie! Właśnie na tym polega cała magia.

Nieważne czy korzystasz z integracji, czy wtyczki, Twoje produkty będą aktualizowane automatycznie.

Korzystanie z katalogu jest więc ogromną oszczędnością czasu. Musimy jedynie dodać swoje produkty do sklepu na naszym WWW i od czasu do czasu sprawdzić, czy wtyczka nie wymaga aktualizacji. Nie musimy natomiast pilnować każdego produktu z osobna. Po prostu uruchamiamy reklamy i zaczynamy sprzedawać!

Co ile aktualizujemy dany katalog produktów?

U naszych klientów na ogół ustawiamy tę aktualizację co godzinę, aby mieć pewność, że dane o produktach są aktualne.

Wyjątkiem jest tutaj sytuacja, w której klient ma sklep napisany w pełni na zamówienie oraz wynajęty serwer. Wtedy, by ograniczyć ilość zapytań do serwera (a co za tym idzie kosztów po stronie klienta) ustawiamy taką aktualizację raz na dobę.

Jak tworzyć zestawy produktów w katalogu?

Będąc w menedżerze sprzedaży wystarczy kliknąć zakładkę „zestawy”, aby przejść do ich tworzenia.

Tutaj pojawiają nam się dwie główne opcje:

  1. wybór ręczny — szczerze mówiąc jest to ta gorsza opcja. W końcu nie po to korzystamy z katalogu mającego zaoszczędzić nam czas, by co chwile ręczne selekcjonować produkty do zestawu, mimo że teoretycznie daje nam to gotowy szablon.
  2. użycie filtrów — to właśnie opcja, która będzie interesowała nas najbardziej i którą wykorzystujemy u niemal każdego klienta. Tworząc zestaw w ten sposób, możemy nie tylko przyspieszyć naszą pracę na samym wstępie, ale również zaoszczędzić jej sobie w przyszłości. Dla przykładu — tworzymy zestaw o nazwie „bestsellery”, który posiadać będzie jedynie jeden filtr. Tak, zgadliście — kategoria to > bestsellery. Na pierwszy rzut oka to nic nadzwyczajnego. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że z takiego zestawu automatycznie będą usuwane produkty, które status bestsellera straciły oraz dodawane będą do niego te, które w taką kategorię wrzuciliśmy, to bardzo łatwo zobrazujemy sobie potencjalną oszczędność czasu. Tak, Facebook umożliwia, żeby to algorytm za pomocą integracji katalogu z pikselem samodzielnie zajmował się tego typu aktualizacją statusu produktów w Twoim sklepie. Dlatego polecam tę opcję!
Zobacz:  8 najlepszych narzędzi do planowania słów kluczowych

Podsumowanie

To tyle, jeśli chodzi o wprowadzenie w świat reklam dynamicznych na Facebooku — od teraz będziesz mógł odzyskiwać porzucone koszyki (tak zwany remarketing dynamiczny), reklamować konkretne produkty lub ich zbiory użytkownikom portalu, i tak dalej.

A to tylko świat promocji płatnych — korzyści z konfiguracji menedżera sprzedaży jest więcej. Możesz dzięki temu oznaczać produkty w postach i je udostępniać, a nie tylko wyświetlać produkt w reklamie. Natomiast statystyki wyciągane bezpośrednio z kampanii promocyjnych umożliwiają nam też samą analizę doświadczeń użytkowników na stronie i poza nią. To już jednak temat na zupełnie inną okazję. 

Narzędzie do wgrywania produktów jest bardzo intuicyjne, a wgranie produktów dziecinnie proste. Możesz to zrobić sam. Jeśli jednak nie możesz utworzyć sklepu na Facebooku czy Instagramie lub kampanie reklamowe spędzają sen z powiek Twojemu zespołowi marketingowemu, możesz odezwać się do nas. Doradzimy, pomożemy i poprowadzimy dopasowane do Twojej branży działania reklamowe.