Blokada konta reklamowego na Facebooku

Blokada konta reklamowego na Facebooku

Co łączyć może m.in. branżę deweloperską, biżuteryjną oraz ślubną? Rzecz to być może nieoczywista, bo jest to blokada konta reklamowego na Facebooku. Powody są różne, skutek ten sam – brak możliwości kontynuowania kampanii i podjęcia jakiejkolwiek akcji na samym koncie. 

Co warto w takiej sytuacji zrobić? Jak odblokować konto reklamowe Facebook? Działać! W pierwszej kolejności sprawdzić informacje dotyczące jakości konta, a następnie skorzystać z prośby o weryfikację lub też rozmowy z supportem Facebooka. W wielu przypadkach proces blokady konta jest odwracalny, bywają jednak wyjątki. 

Skąd wiadomo, że konto reklamowe zostało zablokowane?

O ograniczeniach nałożonych na konto reklamowe lub odrzuconych pojedynczych reklamach dowiesz się bardzo szybko i w prosty sposób. Zazwyczaj pojawia się powiadomienie w Business Managerze, a także e-mail od Facebooka (Meta), z którego dowiesz się, co się wydarzyło. 

odrzucone reklamy mail od Facebooka

Często wyjaśnienia ze strony Facebooka nie są jasne i precyzyjne, co bywa frustrujące dla wielu użytkowników. Dlatego też, warto sprawdzić dane zawarte w sekcji “Jakość konta”. Są one pierwszą wskazówką, podpowiedzią, dlaczego nasze konto nie działa.

Konto reklamowe zostało zablokowane – powody

Najczęstszym powodem zablokowania konta reklamowe jest oczywiście naruszenie standardów Facebooka, czyli jego regulaminu, którego zobowiązujemy się przestrzegać. 

z zasadami zamieszczania reklam powinieneś zapoznać się na samym początku przygody z reklamami

Standardy społeczności Facebooka odwołują się to takich aspektów jak:

  1. przemoc i zachowania sprzeczne z prawem, w tym m.in. to, co związane z przemocą i podżeganiem do niej, działalnością niebezpiecznych organizacji, oszukiwaniem i wprowadzeniem w błąd.
  2. bezpieczeństwo, w tym np. treści dotyczące samobójstw i samookaleczania, wykorzystywania seksualnego dzieci i dorosłych, nękania, naruszania prywatności.
  3. treści budzące zastrzeżenia, takie jak: mowa nienawiści, treści drastyczne i zawierające przemoc.
  4. integralność i autentyczność, w tym m.in. cyberbezpieczeństwo, fałszywe informacje, spam, podszywanie się pod inne osoby/firmy. 
  5. poszanowanie własności intelektualnej.
  6. prośby i decyzje dotyczące zawartości, czyli prośby użytkowników (ich informacja zwrotna) oraz dodatkowa ochrona osób nieletnich. 

Warto wskazać, że niektóre branże będą miały ograniczone możliwości promowania w ramach systemu reklamowego Meta ze względu właśnie na zapisy regulaminu. 

Nawet jeśli początkowo kampania naruszająca przepisy wystartuje np. przez błąd na poziomie weryfikacji przez Facebooka, to prędzej czy później, ograniczenia zostaną nałożone na konto reklamowe. 

W ramach kampanii reklamowych na Facebooku (oczywiście także na Instagramie), nie można promować treści związanych z:

  • bronią palną – działania o charakterze nielegalnym lub skierowane do osób poniżej 21 r.ż.,
  • niemedycznymi substancjami odurzającymi, 
  • lekami,
  • marihuaną,
  • zagrożonymi gatunkami zwierząt i roślin,
  • żywymi, niezagrożonymi gatunkami zwierząt, 
  • ludzką krwią – zakup, sprzedaż, wymiana (z wyłączeniem działań dobroczynnych),
  • alkoholem i wyrobami tytoniowymi – obejmujące działania nielegalne lub skierowane do użytkowników poniżej 18 r.ż.,
  • produktami odchudzającymi,
  • artefaktami historycznymi,
  • towarami i materiałami niebezpiecznymi.

Obostrzenia dotyczące promowania obejmują także sklepy, w których oferowane są nieoryginalne produkty (podróbki) np. galanterii skórzanej, odzieży, perfum. Szczególnie te wykorzystujące zdjęcia lub logo oryginałów. 

reklamy alkohol

Warto wskazać, że tego typu reklamy niestety wciąż są często widoczne w feedzie. To pokazuje, że mimo wszystko sito weryfikacyjne nadal bywa nazbyt dziurawe. 

Restrykcje dotykają także szeroko pojętą branżę quasi finansową. Głównym celem jest tutaj ochrona użytkowników przed fałszywymi kredytami, pożyczkami lub piramidami finansowymi. Mocny nacisk kładziony jest także na weryfikację oszustów związanych z hazardem lub też promowaniem obietnic wysokich zysków. 

Wiele podmiotów z branży deweloperskiej w swoich reklamach informuje o koszcie całościowym mieszkania lub też informuje o cenie za m2. W tych przypadkach również może dojść do zablokowania reklamy z powodu powiązania jej z działalnością kredytową lub pożyczkową. Wskazana kwota za m2, mylona jest tutaj z wysokością raty kredytu. W tego typu przypadkach łatwo jednak skutecznie odwołać się od decyzji Facebooka. 

Zobacz:  API konwersji Facebook - czym jest i jak je skonfigurować?

Z blokadą możemy mieć do czynienia także, gdy na koncie odnotowuje się powtarzające problemy z płatnością za reklamy czy też jakość wspomnianych reklam jest niska. 

blokada konta reklamowego problemy z płatnościami

Warto pamiętać, że jakość to nie tylko parametry ustawiane na poziomie kampanii, ale także promowana strona (fanpage) i strona docelowa (www). Pod uwagę brane są także kreacje, które promujemy – w tym zakresie kluczowa jest ilość tekstu lub negatywne reakcje odbiorców. Wszelkiego rodzaju clickbaity również skutecznie są wyłapywane przez Facebooka.

O ile pojedyncze “przewinienia” są do wybaczenia, o tyle wielokrotne naruszanie standardów prowadzi zazwyczaj do zablokowania konta reklamowego. Tutaj ponownie z pomocą przychodzi “Jakość konta”, gdzie zobaczysz reklamy z nałożonymi ograniczeniami. 

Czy dokładnie dowiesz się, dlaczego dana reklama została zablokowana? Odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, ponieważ: “to zależy”. Często już podczas uruchamiania kampanii możesz podejrzewać, że “ta kreacja nie zostanie zaakceptowana”, “ta treść nie przejdzie”. Wtedy wystarczy popracować nad słabymi punktami i spróbować ponownie. 

zablokowane konto reklamowe na Facebooku - wyłączone konto reklamowe

Nie naruszam standardów, a i tak jest blokada (zablokowane konto reklamowe)

Równie często, Facebook blokuje reklamy lub konto reklamowe bez wyraźnego powodu (konto zostało zablokowane przypadkowo), który możemy od razu zauważyć, zdiagnozować i wdrożyć działania naprawcze.

Tak było w przypadku blokady nałożonej na konto jednej z marek biżuteryjnych. Czyżby aż tak kontrowersyjne było działanie sklepu internetowego, w którym możemy zakupić zegarki, kolczyki czy bransoletki? Dla Facebooka nie ma rzeczy niemożliwych. 

Jeśli Twoja reklama nie narusza standardów, a jej treść i grafika zostały dokładnie sprawdzone, warto pochylić się także nad witryną, do której przekierowuje. Jeśli strona WWW wzbudza wątpliwości, bo np. zawiera “słowa klucze”, na które Facebook zwraca uwagę podczas nakładania ograniczeń. 

Taka sytuacja miała miejsce w przypadku witryny, w której użytkownik mógł sprawdzić efekty “przed” i “po” zabiegach z zakresu medycyny estetycznej. Podobna blokada dotknęła sklep internetowy z… sukniami ślubnymi. Witryna nie mogła być promowana, a wysłanie linku poprzez Messenger, również było niemożliwe. 

W tego typu przypadkach najczęściej dość sprawnie możemy zdjąć nałożone ograniczenia lub blokady. Wystarczy kontakt z supportem i kilka słów wyjaśnienia. 

Jesteś zainteresowany skutecznymi reklamami na Facebooku i Instagramie?


    Jest ban, robimy raban

    Sytuacja jest trudna, ale nie beznadziejna! Tak jak w sądownictwie, tak i tutaj wyrok jeszcze nie jest prawomocny i można złożyć apelację (z małymi wyjątkami). Precyzyjniej rzecz ujmując, odwołać się od decyzji. Warto pamiętać, że tę akcję może wykonać tylko administrator konta. Dodatkowo może zostać poproszony także o przesłanie skanu dowodu osobistego, by zweryfikować profil osobisty lub firmę. 

    Najłatwiej odwołać się od decyzji z poziomu “Jakość konta”, gdzie znajdziemy wskazówkę w sekcji “Co możesz zrobić”. Tutaj już tylko jedno kliknięcie dzieli nas od poproszenia o weryfikację. 

    Jeśli przycisk “Poproś o weryfikację” jest wygaszony i nieaktywny, oznacza to, że Facebook zabrał pole do dyskusji i jego decyzja jest ostateczna. Być może nigdy nie dowiesz się, dlaczego konto zostało stracone.

    Zobacz:  Jak wyglądają raporty z działań agencji

    Czy można coś jeszcze zrobić? Można, choć często nie przynosi to pożądanych rezultatów. Dodatkowe rozwiązanie to próba kontaktu z supportem Facebooka, by móc podjąć próbę negocjacji, wskazać błąd lub wysłać dodatkowe dokumenty np. certyfikaty współpracy z danymi markami, których logo wykorzystywane jest w reklamach. 

    Dział techniczny, który decyduje o nakładaniu tego typu kar nie lubi się tłumaczyć, dlatego też jak zostało wspomniane, możesz nigdy nie poznać odpowiedzi na z pozoru proste pytanie “dlaczego?”. 

    Bezpieczeństwo konta reklamowego

    Facebook jest częścią naszej codzienności, zarówno życia prywatnego, ale często także zawodowego. To sprawia, że tracimy czujność i nie dbamy odpowiednio o bezpieczeństwo. Dostęp do Business Managera powinien być weryfikowany. Wiele razy zdarza się sytuacja, że administratorami są na przykład byli pracownicy i to ich działania mogą przyczynić się do nakładania ograniczeń. Nie ma żadnej kontroli nad ich ruchami w świecie Facebooka.

    Dodatkowo, Facebook sprawdza także tzw. nietypowe aktywności na naszych kontach. Na przykład: jeden z administratorów, który od dawna nie logował się i nie prowadził działań na koncie reklamowym, nagle zmienia ustawienia wielu kampanii. Wtedy Facebook, nieco prewencyjnie, może nałożyć blokadę. Tym razem w trosce o nasze bezpieczeństwo. Tego typu blokady zazwyczaj są odwracalne, przechodzą weryfikację, a konto wraca do standardowego funkcjonowania.

    Nowe konto reklamowe

    Dla jednych to ostateczność, dla drugich po prostu jedyne wyjście. Mowa tutaj o założeniu zupełnie nowego konta reklamowego (drugie konto reklamowe), którego historię trzeba zbudować od początku. Nie ma możliwości przeniesienia tutaj “starych” kampanii czy pojedynczych zestawów reklam. Dane historyczne i wypracowane efekty zostają utracone. Warto jednak pamiętać, że założenie nowego konta reklamowego daje więcej korzyści niż czekanie na odblokowanie tego z nałożonymi ograniczeniami.

    O tym jak założyć nowe konto reklamowe przeczytasz u Artura Jabłońskiego na blogu

    Blokada konta osobistego (konto prywatne) na FB

    Jedną z sytuacji, z którą możesz mieć do czynienia, jest blokada/ograniczenie nałożone na Twoje konto prywatne na Facebooku. Zazwyczaj w tej sytuacji potrzebne jest uzbrojenie się w cierpliwość oraz weryfikacja profilu za pomocą dowodu osobistego. Przygotuj się na ok. 72h oczekiwania na odpowiedź lub reakcję Facebooka – nie bez znaczenia jest także powód, dla którego konto zostało zablokowane. 

    Zdarza się, że nałożone ograniczenie na profil osobisty łączy się z:

    • blokadą konta reklamowego, którego jesteś administratorem,
    • publikacją treści naruszających regulamin Facebooka (wpisy, komentarze, zdjęcia),
    • reakcji na opublikowane przez inny podmiot treści (polubienie, komentarz, udostępnienie).

    Podsumowanie 

    Znajomość standardów Facebooka, jego wytycznych i regulaminów to podstawa do tego, by móc zapobiegać nakładaniu ograniczeń lub blokad na konto reklamowe (zablokowane konto reklamowe). Warto testować, sprawdzać i być czujnym w zmieniającym się środowisku Meta. Jeśli powstają wątpliwości, nie należy zwlekać i od razu próbować podjąć kontakt z supportem.

    Zanim jeszcze pojawią się trudności, warto przygotować swój Business Manager oraz profil osobisty. Weryfikacja (firmy/profilu) oraz dodatkowe zabezpieczenia są obowiązkowe. To także dobry moment na redukcję liczby administratorów.

    Jeśli zdarzy się, że konto reklamowe zostanie zablokowane, wykonać należy wszystkie dostępne akcje w ramach Business Managera. Od weryfikacji, przez odwołanie aż po dodatkowy kontakt z supportem Facebooka.