7 zastosowań marketing automation

7 zastosowań marketing automation – jak działa automatyzacja marketingu?

Czy wiesz, że możesz rozwijać biznes, zwiększać skuteczność działań marketingowych i jednocześnie zmniejszać wysiłek? To nie są cuda ani żadna magia, ale efekty wykorzystania technologii. Automatyzacja to przyszłość marketingu i zdecydowanie warto jej się przyjrzeć, bo już teraz jest stosowana coraz szerzej i daje przewagę konkurencyjną. Dziś pokażemy Ci więc, jak możesz wykorzystać marketing automation w Twojej firmie.

Co to jest marketing automation (automatyzacja marketingu)?

Niezależnie od branży, dobrze prowadzone działania marketingowe wymagają wiedzy, poświęcenia sił oraz czasu. Konfiguracja kampanii, wyklikiwanie niezbędnych zmiennych, prowadzenie aktywnej komunikacji w social media, optymalizacja działań… Na pewno dobrze to znasz.

Jeśli podczas czytania powyższego akapitu towarzyszyło Ci znane uczucie znużenia na samą myśl o ogromie obowiązków, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Wcale nie musisz tego wszystkiego robić ręcznie.

Możesz nie tylko zaoszczędzić czas oraz siły, ale jednocześnie także zwiększyć skuteczność tych działań! Właśnie na tym polega automatyzacja marketingu. 

Co kryje się za tą nazwą? Otóż jest to system, za pomocą którego możemy zautomatyzować nasze działania marketingowe, a także ich pomiary. Łączy w sobie funkcjonalność, szybkość oraz efektywność i pozwala nam jeszcze skuteczniej pozyskiwać klientów oraz odpowiednio skoordynować procesy marketingowe.

Bazując na tej technologii, można również tworzyć całe scenariusze, prowadzące klienta przez ścieżkę zakupową.

Jakie są zastosowania marketing automation?

Automatyzacja marketingu przestała już być zarezerwowana jedynie dla największych graczy na rynku. Dziś może z niej skorzystać właściwie każdy.

Możemy się nią posłużyć w zasadzie na każdym etapie procesu zakupowego, jak i w codziennej, firmowej komunikacji. Technologia ta ma niezwykle szerokie zastosowania, dzięki czemu pozwala nam nie tylko usprawnić, ale i uatrakcyjnić nasze działania.

Do czego konkretnie możemy wykorzystać rozwiązania marketing automation?

E-mail marketing – wysyłka newsletterów i autoresponderów

A co, gdyby tak wysyłać spersonalizowany newsletter? W końcu to niezwykle popularny kanał komunikacji, a dla ponad 60% marketerów B2B jest najlepszym miejscem pozyskiwania kontaktów oraz sprzedaży.

Umówmy się jednak, ręczne pisanie maili do każdego pojedynczego subskrybenta jest po prostu niewykonalne. 

Na szczęście nie musisz tego robić. Wszystko możesz sobie zaplanować poprzez napisanie jednej wiadomości, na przykład w edytowalnym szablonie, a ona, razem z personalizacją, wyśle się sama w odpowiednim momencie. To w zasadzie niezbędne zastosowanie automatyzacji. 

Przydadzą się wspomniane wcześniej scenariusze. Jak to działa?

Jeśli dostaniemy twierdzącą odpowiedź na zapis, to kontakt automatycznie trafia do działu sprzedaży.

Negatywna odpowiedź? To równoznaczne z wysłaniem wiadomości e-mail z podziękowaniem za kontakt i zakończeniem procesu.

Możesz również stworzyć specjalną grupę odbiorców, której na przykład chcesz przypomnieć się po długim czasie. 

Wszystko to, gdyby miało być robione ręcznie, zajęłoby całe wieki. Dzięki narzędziom marketing automation staje się to zaś nie tylko prostsze, ale i bardziej skuteczne. Klient zawsze otrzymuje spersonalizowane wiadomości adekwatne do sytuacji. Dzięki temu zwiększamy jego satysfakcję i zaufanie, a przy tym oszczędzamy czas.

Czytaj dalej…

Skuteczny Marketing Automation? Porozmawiajmy o współpracy

    Chatboty

    Na pewno miałeś/aś kiedyś taką sytuację, w której próbowałeś/aś skontaktować się z daną firmą za pośrednictwem e-maila. Następowało długie oczekiwanie na odpowiedź i… w niektórych wypadkach pewnie trwa ono do dzisiaj. 

    Tymczasem klient nie ma zamiaru czekać. Chce uzyskiwać odpowiedzi błyskawicznie. I świetnym rozwiązaniem tego problemu jest właśnie użycie chatbotów. Ta funkcja niemal zrewolucjonizowała firmową komunikację poprzez Messengera, który jest najpopularniejszym komunikatorem internetowym w Polsce. 

    Większość zapytań klientów jest do siebie bardzo podobna i dotyczy zbliżonych spraw. Możemy więc z góry przygotować dla nich odpowiedzi, a do działania oddelegować właśnie chatboty. Będą one odpowiadały na potrzeby klientów błyskawicznie i skutecznie. Dodajmy do tego jeszcze personalizację wiadomości i nasza komunikacja wchodzi na wyższy poziom. A to wszystko dzięki systemowi automatyzacji.

    Chat na stronie internetowej

    To kolejne bardzo pomocne i tak samo pożądane rozwiązanie w zakresie obsługi klienta. Niezwykle często wykorzystywane zwłaszcza w sektorze usługowym czy e-commerce.

    Live chaty pozwalają użytkownikom na skomunikowanie się z nami w czasie rzeczywistym. Potrzebują tego na przykład, jeśli chcą rozwiązać swój problem szybko i bezpośrednio albo mają specyficzne pytanie dotyczące konkretnego produktu czy usługi. Marketing automation umożliwia nam zaprogramowanie czatu na żywo, dzięki któremu żadne pytanie klientów nie pozostanie bez odpowiedzi.

    Pozwoli to m.in. na zachowanie dobrej relacji z klientami, którzy zawsze i na bieżąco będą mogli znaleźć rozwiązanie swoich problemów na Twojej stronie.

    Kampanie SMS

    Rzeczywistość wygląda dziś tak, że ludzie zwyczajnie nie mają czasu na regularne i dokładne przeglądanie stron internetowych. Nawet takich, które ich naprawdę interesują. Nietrudno więc o to, by przegapili na przykład ciekawą promocję czy limitowaną edycję jakiegoś produktu. A my tracimy wtedy potencjalnego klienta.

    Tak się jednak składa, że możemy temu zapobiec. A pozwala nam na to automatyzacja marketingu w kampaniach SMS.

    Jeżeli zdecydujemy się na takie rozwiązanie, klient nie będzie musiał nawet zaglądać na naszą stronę czy sklep internetowy, by wiedzieć o interesujących go ofertach. Otrzyma automatycznie zaplanowane komunikaty właśnie za pośrednictwem SMS. 

    Kampanie SMS pozwalają nam upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony oszczędzamy czas na generowanie wiadomości, a z drugiej – mamy większą szansę na konwersję. Użytkownik otrzyma spersonalizowany wiadomość, dzięki czemu może być bardziej skłonny do dokonania konwersji.

    Pop-upy

    Pop-upy to z pewnością dobrze Ci znane okienka, które pojawiają się na przykład po wejściu na stronę internetową. Często zawierają na przykład informacje o polityce firmy lub zbieraniu plików cookies. Ta funkcjonalność ma jednak szerokie zastosowania, które możemy wdrożyć dzięki narzędziom do automatyzacji.

    Odpowiednio zaprogramowany pop-up na naszej stronie, poza samą funkcją informacyjną, również może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. W wyskakującym okienku możemy bowiem przedstawić klientowi spersonalizowaną ofertę, interesującą promocję lub przypomnieć o porzuconych koszykach. To również świetna okazja, aby zachęcić odbiorcę do zapisu do naszego newslettera. 

    Powiadomienia PUSH

    Kojarzysz powiadomienia z kuszącymi okazjami lub promocjami, jakie wyskakują Ci na telefonie? Albo takie, które pojawiają Ci się w rogu ekranu komputera? To właśnie powiadomienia PUSH.

    Zobacz:  Marketing automation - jak rozwijać swój biznes dzięki automatyzacji działań marketingowych?

    I to jest kolejna funkcja, którą możemy zautomatyzować.

    To rozwiązanie przynosi bardzo podobne korzyści do kampanii SMS. Odbiorca dostaje krótkie, konkretne i spersonalizowane komunikaty sprzedażowe lub reklamowe. Możemy w nich przekazać ofertę produktową albo informacje, o których chcemy, by klient się dowiedział. A dzięki marketing automation wszystko zadzieje się sprawnie, zachęcająco i, co za tym wszystkim idzie, skutecznie.

    Zapis na powiadomienie o dostępności produktu

    Zdarza się, że klient z segmentu e-commerce jest już zdecydowany na zakup danego produktu, wchodzi na jego stronę i – niestety – ukazuje mu się informacja o braku dostępności. Wielu użytkowników wobec takiej sytuacji szuka zamiennika u konkurencji lub całkowicie rezygnuje z zakupu. A tak przecież być nie musi.

    Warto w takiej sytuacji podsunąć odbiorcy formularz z zapisem na powiadomienie o dostępności produktu. W końcu niedługo możemy uzupełnić nasze zasoby, a odbiorca będzie mógł zamówić upragnioną rzecz. Nie będzie tym samym zmuszony do regularnego wracania do nas i wypatrywania okazji, za to otrzyma powiadomienie w czasie rzeczywistym, kiedy tylko dany produkt znów będzie dostępny. 

    Czy warto wdrożyć marketing automation?

    Wiesz już, jak możesz wykorzystać automatyzację procesów marketingowych w swojej firmie. Myślę też, że znasz już odpowiedź na pytanie, czy warto to robić. Jednak aby się upewnić, niech na chwilę przemówią liczby:

    • 77% marketerów zanotowało wzrost konwersji dzięki automatyzacji działań marketingowych. (99Firms)
    • 80% marketerów, którzy wdrożyli system marketing automation, zanotowało wzrost liczby pozyskanych leadów. (Findstack)
    • Aż 58% marketerów B2B rozważa wprowadzenie technologii automatyzacji do swoich działań. (Emailmonday)

    A to jedynie kilka statystyk, które ukazują, jakiego rozpędu nabierają działania marketing automation i jak podnoszą jakość działów marketingu w firmach. 

    Nie ma nad czym się zastanawiać. 

    Podsumowanie

    Automatyzacja to zdecydowanie przyszłość marketingu i sprzedaży. Niezależnie od branży, rozmiaru czy specyfiki Twojego biznesu – to rozwiązanie, które po pomoże Ci wznieść swój marketing na wyższy poziom.

    Dzięki automatyzacji marketingu zwiększysz skuteczność swoich działań. podniesiesz jakość komunikacji z klientem i oczywiście wyniki sprzedażowe. A to wszystko przy oszczędności czasu i sił.

    Technologia otwiera przed nami drzwi do sukcesu. Warto je otworzyć i wykorzystać automatyzację marketingu już dziś. 

    Marketing automation

    Dowiedz się więcej

    Moc e-mail marketingu i automatyzacji wykorzystujemy na każdym etapie lejka sprzedażowego – od budowania gazy kontaktów i pozyskiwania leadów aż po konwersję, sprzedaż i lokalizację klientów. Zobacz, co możemy zrobić dla Ciebie.

    Karolina Niedzielska - kwadrans z hr

    Karolina Niedzielska

    Kwadrans z HR

    Współpraca z digitalk to współpraca z zespołem kompetentnych specjalistów na różnych stanowiskach, którzy swoją wiedzę potrafią przekuć na wyniki. Efektywnie wykonują swoje obowiązki i w każdym momencie potrafią dopasować swoją pracę do oczekiwań klienta.

    Oprócz tego są niezwykle komunikatywni i informują na każdym kroku o swoich działaniach i planach na przyszłość. Dzięki temu klient wie, że jest w dobrych rękach! Z czystym sumieniem mogę zatem polecić współpracę z tą agencją.