Poznaj 6 grup odbiorców, które sprzedają w reklamach na Facebooku. Razem z Markiem Gwoździem omówimy dla Ciebie każdą z nich, na własnych przykładach, aby pokazać jak bardzo są skuteczne!
1. Grupa osób, które były już na Twojej witrynie internetowej
Jest to grupa użytkowników o ogromnym potencjale sprzedażowym. Osoby te podjęły już wcześniej interakcje z Twoją marką, znają już Twoje produkty / usługi i są o krok od wykonania konwersji, przykładowo zakupu bądź wypełnienia formularza.
Facebook umożliwia zbieranie danych użytkowników, którzy byli na Twojej witrynie internetowej w różnym czasie. Możesz docierać do osób, które były na Twojej stronie w ciągu kilku ostatnich dni, a nawet sześciu miesięcy! Wszystko zależy od branży i specyfiki zachowania Twoich klientów.
Przykład:
Jest to jeden z przedziałów czasowych w grupach tego typu, które przeważnie osiągają najlepsze wyniki. Ustawiając po raz pierwszy reklamę wykorzystującą odbiorców ze strony www, wykorzystaj właśnie taki przedział czasowy. Będziesz mógł później przeanalizować wyniki i w kolejnych kampaniach dokonać optymalizacji tej grupy, tak aby była jeszcze bardziej skuteczna.
Poniżej przykład wyników kampanii właśnie z taką grupą odbiorców dla dwóch klientów z branży beauty.
Wyniki pokazują, że dzięki zastosowaniu grupy osób, które w przeciągu ostatnich 90 dni odwiedziły daną witrynę internetową, uzyskaliśmy 68 zakupów u jednego z klientów i 113 u drugiego. Zakupy z tej grupy targetowej w marcu 2020 roku dla jednego z tych klientów, stanowiły aż 45,5% całości sprzedaży!
2. Odwiedzający www z częstotliwością >=2
Jest to grupa użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę internetową w określonym przedziale czasowym, minimum dwa razy. Takich odbiorców możesz utworzyć w niestandardowych grupach odbiorców z witryny, zawężając według częstotliwości.
Tę grupę zastosuj gdy odbiorcy z grupy pierwszej nie przyniosą satysfakcjonujących wyników. Jest to bowiem optymalizacja poprzednio opisanej grupy. W przypadku niektórych e-commerców jak i witryn o ogromnym ruchu dziennym, po analizie zachowania użytkowników w Google Analytics wyraźnie widać, że do podjęcia decyzji o zakupie potrzebna jest więcej niż jedna wizyta na stronie. I to jest właśnie sposób na osiągnięcie tego typu grupy odbiorców!
Przykład:
Są to wyniki z kampanii prowadzonej dla klienta w branży kosmetycznej. Dzięki zastosowaniu zawężenia odbiorców do osób, które odwiedziły witrynę internetową minimum 2 razy w przeciągu 30 dni, uzyskaliśmy 29 zakupów i ROAS (ang. Return on Ad Spend – zwrot z wydatków reklamowych) ponad 20! To dzięki temu, że dotarliśmy do odbiorców mocno zaangażowanych, odsiewając użytkowników, którzy tylko raz byli na stronie.
3. Grupa osób, która porzuciła swój koszyk z zakupami
Kolejna grupa odbiorców, to osoby, które dodały do koszyka produkty, lecz ich ostatecznie nie kupiły. Taka sytuacja jest potocznie zwana „porzuconym koszykiem”. Użytkownicy z tej grupy posiadają duży potencjał sprzedażowy. Są to osoby, które już wybrały co chcą kupić, były o krok od dokonania płatności, lecz ostatecznie wyszły ze strony. Zadaniem reklam kierowanych do tej grupy odbiorców jest sprowadzenie tych osób ponownie na stronę sklepu, aby dokończyły zakup, czyli „odzyskanie porzuconego koszyka”.
Przykład:
Tę grupę odbiorców możesz wykorzystać w dynamicznych kampaniach remarketingowych, czyli Sprzedaż z katalogu. Warunkiem jest wcześniejsze skonfigurowanie zdarzeń piksela FB takich jak AddToCart i Purchase oraz posiadanie odpowiednio wgranego katalogu produktów.
Aby zobrazować, jak dużo można stracić, nie stosując w reklamach tego typu grupy odbiorców, podam średnią wartość koszyka u tego klienta: 114,70 zł. Mnożąc tę wartość przez ilość wygenerowanych zakupów, otrzymujemy 12 397,60 złotych. Jest to wartość zakupów, która nie byłaby wygenerowana, gdyby nie zastosowanie kampanii na porzucony koszyk.
4. Osoby, które aktywnie reagują na posty i reklamy na Facebooku związane z Twoją stroną
Wśród fanów jak i użytkowników, którzy mają styczność z Twoją stroną firmową na Facebooku, są osoby mniej i bardziej zaangażowane w podejmowanie interakcji z Twoimi postami czy reklamami. Osoby, które są bardziej aktywne, częściej zostawiają reakcje do postów / reklam, klikają CTA (wezwanie do działania), piszą komentarze, klikają w link, przewijają karuzele czy udostępniają treści. Świadczy to o ich dużym zaangażowaniu i chęci interakcji z marką.
Tworząc niestandardową grupę odbiorców po aktywności, można wykorzystać wyżej opisane zaangażowanie użytkowników i kierować reklamy właśnie do tej części osób, która posiada większy potencjał dokonania konwersji. Ich wcześniejsze interakcje i bliskie relacje z marką, zwiększają szansę dokonania zakupu, co czyni ich tak zwanym „ruchem gorącym”.
Co więcej, masz możliwość utworzenia takiej grupy odbiorców składającej się z zaangażowanych użytkowników nie tylko na Facebooku, ale i również z osób wykazujących aktywność wobec Twojej strony na Instagramie.
Przykład:
Zakupy pochodzące z tej kampanii, stanowiły w przypadku tego klienta 15% wszystkich zakupów generowanych poprzez Facebooka. Warto zaznaczyć, że ROAS z tych zakupów wynosił ponad 18, co świadczy o opłacalności reklam kierowanych, właśnie do tej grupy odbiorców.
5. Osoby, które wyświetliły bądź dodały do koszyka produkty, ale nie dokonały ich zakupu
Tę grupę odbiorców możesz zastosować w dynamicznych kampaniach remarketingowych z celem Sprzedaż z katalogu. Jest ona podobna do trzeciej grupy (os. które porzuciły swój koszyk), jednakże jest rozszerzona o osoby, które tylko oglądały dane produkty. A więc jest to zbiór osób, które oglądały i dodawały do koszyka produkty, lecz finalnie nic nie kupiły.
Reklamy z tego typu grupą odbiorców, mają za zadanie ściągnąć użytkowników ponownie na stronę produktów, które przeglądali bądź dodali do koszyka. Zwiększa to szansę dokonania zakupu, gdyż osoby te już wcześniej wykazały duże zainteresowanie konkretnymi produktami.
Tego typu grupę odbiorców możesz uzyskać, korzystając z gotowej opcji “Wyświetlono lub dodano do koszyka, ale nie zakupiono” bądź tworząc własną kombinację niestandardową. Druga opcja daje Ci więcej możliwości ustawień zdarzeń (zakup, dodanie do koszyka) i ich przedziałów czasowych. Ilość dni danych przedziałów może być różna, w zależności od branży i zachowania użytkowników w danym sklepie. Najczęściej jednak sprawdzają się krótkie przedziały czasowe, od kilku dni do max. 2 tygodni.
Przykład:
Jest to przykład jednego z naszych klientów z branży odzieżowej.
6. Grupa potencjalnych klientów w reklamach dynamicznych
Reklamy dynamiczne produktów możesz kierować również do nowych odbiorców, którzy wcześniej nie musieli mieć styczności w żaden sposób z Twoją witryną czy też aplikacją. W tym celu w kampanii Sprzedaż z katalogu wybierz opcję grupy potencjalnych klientów „Find prospective customers”.
Patrząc na panel ustawień odbiorców tej grupy, zastanawiasz się pewnie, czym się ona różni od zwykłej grupy „nowych odbiorców”. Mimo iż opcje ustawień odbiorców w obu tych grupach są praktycznie takie same, różnica tkwi w pracy algorytmu Facebooka. Korzystając z „Find prospective customers” Facebook będzie docierał do wskazanych osób, uwzględniając dodatkowo ich zainteresowania produktami takimi jak Twoje lub o podobnych cechach.
A więc będziesz wyświetlać potencjalnym klientom w sposób dynamiczny dokładnie te produkty z katalogu, które z dużym prawdopodobieństwem go zainteresują. Zwiększysz szansę na to, że użytkownik odwiedzi Twój sklep finalnie dokona zakupu produktu, którym się interesował.
Przykład:
Target (grupa do której kierujemy kampanie reklamową) reklam dynamicznych „Find prospective customers” stosujemy w przypadku wielu naszych klientów, zwłaszcza posiadających bardzo duży asortyment sklepu. Przykładowo, dla klienta z branży odzieżowej dzięki tej grupie odbiorców uzyskaliśmy 2 901 zakupów. Zwrot wydatków za reklamę docierającą do tego typu osób, wynosił średnio 17,06.
Podsumowanie
Powyżej opisaliśmy 6 grup odbiorców, które sprzedają na Facebooku. Dla każdej grupy przedstawiliśmy wyniki kampanii reklamowych z ich zastosowaniem, które potwierdzają ich skuteczność i potencjał sprzedażowy.
Pamiętaj jednak, że na wyniki kampanii oprócz odpowiednio dobranej grupy odbiorców, ma wpływ wiele innych czynników, takich jak:
- odpowiedni dobór celu kampanii,
- atrakcyjność kreacji graficznych,
- treść reklam,
- nakładanie się grup odbiorców,
- atrakcyjność produktów,
- wygląd i funkcjonalność sklepu.
Przed rozpoczęciem sprzedaży na Facebooku, musisz się bardzo dobrze przygotować i pomyśleć o wielu dodatkowych czynnikach, wpływających na całość ścieżki zakupowej. Jeśli zrobisz to prawidłowo i skorzystasz z wymienionych przeze mnie grup odbiorców, z pewnością Twoje kampanie przyniosą oczekiwaną sprzedaż 🙂
Współautor: Marek Gwóźdź