- Ustalenie harmonogramu i planu działania. Postanowienie zastosowania metodologii prowadzenia kampanii w Google, SPAG oraz SKAG.
- Rozpoczęcie testów miksu obydwu strategii. Dostosowanie ich do konkretnego przypadku. Przygotowanie struktury kampanii w sieci wyszukiwania z podziałem na poszczególne grupy reklamowe, gdzie jedna grupa reklamowa traktuje wyłącznie o danym produkcie.
- Dobranie odpowiednich słów kluczowych do konkretnego produktu. Zastosowanie dopasowań “przybliżonych” oraz po części “do wyrażenia” aby wychwycić wszystkie wartościowe słowa, o które powinna zostać wzbogacona kampania.
- Podsumowanie działań. Miały one bezpośredni wpływ na osiągnięty rezultat. Odpowiednie ich wdrożenie oraz poprzedzająca je analiza danych wynikały ze zmian wdrożonych w strukturze konta.
Dla naszego klienta, opiekun projektu Michał zdecydował się na użycie dwóch często stosowanych metodologii prowadzenia kampanii w Google, SPAG oraz SKAG.
Istnieje jeszcze druga koncepcja – SKAG (Single Keyword Ad Group), która mówi o podziale grup reklamowych na poszczególne, pojedyncze słowa kluczowe (keywords). Strategię SKAG stosuje się w sieci wyszukiwania.
Cele wprowadzenia podziału wg metodologii SPAG czy SKAG są ze sobą zbieżne. Największą wadą obu strategii jest ich czasochłonność, ponieważ wymagają skrupulatnych i długotrwałych przygotowań, szczególnie jeśli reklamowana strona ma kilkaset czy kilka tysięcy produktów.
Ze względu na wspomnianą wadę rozpoczęliśmy testy miksu obydwu tych strategii, dostosowując je do konkretnego przypadku. Naszym głównym założeniem było przygotowanie struktury kampanii w sieci wyszukiwania z podziałem na poszczególne grupy reklamowe, gdzie jedna grupa reklamowa traktuje wyłącznie o danym produkcie.
Pewną innowacją jest kolejny podział wspomnianej grupy na trzy kolejne względem typu dopasowania słów kluczowych. Każda grupa reklam w naszej strategii powstała w trzech wariantach według wzoru:
Taki podział został stworzony z następujących powodów:
- aby zwiększyć dopasowanie naszych reklam do zapytań użytkowników do wyszukiwarki
- aby zwiększyć CTR (współczynnik kliknięć do wyświetleń reklamy) poszczególnych grup reklamowych
- dla zwiększenia kontroli nad poszczególnymi produktami
- dla zwiększenia kontroli na kosztami i stawkami dla poszczególnych słów oraz produktów
- dla zwiększenia możliwości analizowania opłacalności konkretnych produktów
- dla zwiększenia możliwości analizowania opłacalności konkretnych słów kluczowych w różnych typach dopasowania
- dla przejrzystości w zbieraniu danych i dla późniejszej elastyczności w podejmowaniu decyzji
Grupy oznaczone znacznikami [phrase] oraz [exact] odpowiadają kolejnym typom dopasowania “do wyrażenia” oraz “ścisłego”. Podstawowym zadaniem zebranych tutaj reklam jest sprzedaż.
Na takie grupy reklam i bardziej dopasowane słowa kluczowe przeznaczyliśmy większy budżet, niż w przypadku słów w typie przybliżonym. Dla przykładu i ułatwienia, wyjściowo stosujemy następujące wartości domyślnego kosztu za kliknięcie:
- [broad] – dopasowanie przybliżone – 1,00 zł
- [phrase] – dopasowanie do frazy – 1,50 zł
- [exact] – dopasowanie ścisłe – 2,00 zł
- sukienka wieczorowa + rozmiar (np. sukienka wieczorowa rozmiar 38)
- sukienka wieczorowa + kolor (np. sukienka wieczorowa czerwona)
- sukienka wieczorowa + przeznaczenie (np. sukienka wieczorowa na randkę)
- etc.
Podkreślamy, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć każdej kombinacji słów kluczowych, jakie użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, dlatego stosujemy dopasowanie “przybliżone” oraz po części “do wyrażenia” aby wychwycić wszystkie wartościowe słowa, o które powinniśmy wzbogacić naszą kampanię, a których nie uwzględniliśmy na jej pierwszym etapie.
Trzeba przyznać, że koszt realizacji celu (konwersji) w wysokości 3,33 zł przy wydanych 2000 zł to bardzo dobry rezultat.
Razem z klientem postanowiliśmy sprawdzić, czy będziemy w stanie go poprawić i obniżyć koszt realizacji celu na stronie naszego klienta.
W momencie rozpoczęcia współpracy wdrożyliśmy opisany podział grup reklamowych. Efekt? Wyniki mówią same za siebie:
Oczywiście oprócz wprowadzenia odpowiedniej struktury konta przeprowadziliśmy szereg działań optymalizacyjnych, m.in.:
- zmiany stawek CPC (za kliknięcie) na poziomie grup reklam
- dodawanie nowych słów kluczowych
- pauzowanie nieefektywnych słów kluczowych
- wykluczanie słów kluczowych
- optymalizacja tekstów reklamowych
- optymalizacja harmonogramu wyświetlania reklam
Powyższe działania miały bezpośredni wpływ na osiągnięty rezultat, jednakże odpowiednie ich wdrożenie oraz poprzedzająca je analiza danych wynikały ze zmian wdrożonych w strukturze konta.