Gdy zaczynasz tworzyć kampanię, przygotowujesz listę słów kluczowych – czyli haseł wyszukiwanych przez użytkowników, przy których chcesz, żeby Twoja reklama się wyświetlała. Przeprowadzasz analizę, która skutkuje wyborem najlepszych fraz dla Twojego biznesu.
Czy jednak ten określony zbiór wystarczy, by trafnie kierować nasze reklamy? Niekoniecznie.
Po pierwsze, zbyt wąski zakres fraz, może nadmiernie ograniczyć wyświetlanie reklam, przez co nie dotrzesz do sporej części zainteresowanych użytkowników.
Co więcej, mimo wszystko nie masz pewności, że Twoja reklama nie pojawi się przy niepożądanym zapytaniu.
Niestety, często możemy zaobserwować, że system reklamowy traktuje tzw. dopasowania (o czym napiszemy więcej w innym artykule) słów kluczowych dość swobodnie i wielokrotnie pokazuje kreacje reklamowe przy zapytaniach o zbliżonej formie.
Przykładowo – słowo kluczowe “studia dzienne” może zostać uznane za podobne do wyszukiwanego hasła plan zajęć na studiach – i spowodować wyświetlenie reklamy, mimo tego, że to odmienne frazy!
Co w takim razie powinieneś zrobić? Użyć słów wykluczających.
Aby precyzyjnie targetować kampanie w wyszukiwarce, konieczne jest utworzenie listy wykluczających słów, zwanych również negatywnymi.
Są to wyrazy, które blokują wyświetlenie się kampanii.
Jeśli użytkownik w swoim zapytaniu użyje negatywnego słowa, nie zobaczy naszej reklamy. Ich zadaniem jest filtrowanie wyszukiwanych haseł.
Dlaczego to takie ważne?
Ograniczasz w ten sposób wyświetlanie kampanii.
Wyselekcjonowanie słów kluczowych nie gwarantuje tego, że reklama będzie widoczna wyłącznie przy wybranych zapytaniach. Może się pojawić również przy zbliżonych i bardziej rozwiniętych frazach, które nie będą trafne w przypadku naszej oferty, nie będą zbieżne z celem naszej kampanii.
Jest ona zgodna z Twoją ofertą. Jednak w tym momencie Twoja reklama pojawi się również przy zapytaniach takich, jak: kurs grafiki canva, kurs graficzny gimp.
To nie do końca jest zgodne z tym, co sprzedajesz. Użytkownik wejdzie na Twoją stronę i opuści ją po chwili, nie znajdując tego, czego szuka.
Dzięki negatywnym słowom kluczowym ograniczysz takie kliknięcia.
Wystarczy wykluczyć narzędzia, których nie obsługujesz.
To sprawi, że reklama będzie precyzyjna. Dotrzesz do odpowiedniej grupy odbiorców, a tym samym zaoszczędzisz pieniądze, gdyż zmniejszysz liczbę kliknięć wśród niezainteresowanych Twoim produktem osób.
Słowa kluczowe. W którym miejscu je znaleźć?
Dostęp do negatywnych słów kluczowych znajduje się w kilku miejscach w systemie reklamowym. Zacznij od wejścia w panelu bocznym w Słowa kluczowe.
Znajdziesz tu zakładkę wykluczające słowa kluczowe – w tym miejscu wyświetlą się wszystkie wykluczenia, które zastosujesz w kampanii.
Z tego miejsca również możesz dodać negatywne frazy – zarówno do grupy reklam, kampanii, jak i do listy, którą można wykorzystać w wielokrotnie.
Przejdźmy dalej – do wyszukiwanych haseł. Tutaj sprawdzisz, jakie dokładnie frazy powodują wyświetlanie naszych reklam. Z tego poziomu masz możliwość dodania wybranych fraz jako słów kluczowych, bądź wykluczających.
Jeśli kampania jest już aktywna od pewnego czasu, dobrze jest zatrzymać się tu dłużej i przejrzeć wszystkie hasła – zwłaszcza, jeśli Twoja lista wykluczeń jest pusta i nie bardzo wiesz, jak zacząć. Odkryjesz tutaj słowa stanowiące solidną bazę fraz negatywnych.
Ostatnim miejscem, w którym znajdują się słowa wykluczające, jest górny panel. W zasobach wspólnychznajdują się wspomniane już wcześniej listy. Można utworzyć ich wiele i dodać do wybranych kampanii.
Skoro możesz tworzyć i zapisywać listy – korzystaj z tego. Dobrą praktyką jest przygotowanie ogólnych list już na początku kampanii. Najpierw opracuj spis standardowych wykluczeń. Pomyśl o swoim produkcie lub branży – czy ktoś może szukać:
- darmowych wersji?
- okresu próbnego, dostępu online?
- plików do pobrania?
- ofert pracy, stażu?
Takie spojrzenie z perspektywy użytkownika, pozwoli Ci znaleźć podstawowe wykluczenia:
darmowe, darmowy, za darmo, online, okres próbny, pobierz, pobierz pdf, praca, oferty pracy, staż, praktyki.
Kolejna kategoria wykluczeń – istotna w przypadku kampanii sprzedażowych – to zapytania
informacyjne. Jeśli użytkownik dopiero się rozgląda i poszukuje nowych treści związanych z tematem, to znaczy że nie znajduje się na etapie zakupowym. W tym wypadku na naszej liście dodaj wyrazy i słowa:
jaki, jakie, jak zrobić, czy, gdzie, kiedy, co to, definicja, znaczenie.
Możesz także wykluczyć zapytania, które użytkownik generuje w przypadku dalszego eksplorowania produktu – szuka opinii, porównań:
opinie, recenzje, ranking, porównanie, porównywarka.
Jeszcze jedna grupa wykluczeń to nazwy marek i konkurencja. Kiedy tego używać? Na przykład, jeśli reklamowany produkt można kupić w sieciach sklepów, serwisach aukcyjnych bądź ogłoszeniowych. Filtrowanie nazw konkurencji również jest przydatne, by uniknąć walki o tego samego klienta, co może nas dużo kosztować.
To już wszystko w temacie negatywnych słów kluczowych. Mam nadzieję, że teraz już wiesz, dlaczego jest to istotne zagadnienie. Zainspiruj się przykładami i przygotuj wykluczenia do swoich kampanii, by poprawić ich efektywność i zmniejszyć koszty.