Google Analytics oraz Google Ads zbierają dane na temat zdarzeń dokonywanych przez użytkowników na stronie internetowej, lecz porównując dane dotyczące konwersji widoczne są różnice w ich liczbie. Z czego one wynikają?
Choć oba narzędzia należą do tej samej firmy i mierzą dokładnie te same tzw. “zdarzenia” (np. dodania do koszyka, wypełnienia formularza czy wreszcie zakupy w sklepie internetowym) to raportują różne wyniki. Jak to możliwe, skoro doskonale wiadomo, ile finalnie sprzedało się przedmiotów lub pojawiło zainteresowanych usługą firmy?
Wszystko sprowadza się do dwóch kwestii: konfiguracji i optymalizacji. Rozwińmy zatem obie.
Jakie są możliwości pomiaru konwersji?
Konfigurując konwersję w panelu Google Ads dla np. dokonania zakupu mamy do wyboru import informacji z Google Analytics lub dodanie na stronę kodu konwersji. Zależnie od tego, którą opcję wybierzemy, raportowana w panelu liczba konwersji będzie inna!
Które rozwiązanie wskaże większą liczbę konwersji?
O jak dużych różnicach mówimy?
Dodając konwersje poprzez import z Google Analytics ich liczba będzie mniejsza. Zgodnie z testami jakie wykonaliśmy w digitalk będzie to liczba mniejsza średnio o około 25-30%. W przypadku jednego z klientów liczba zdarzeń po zmianie źródła z Google Analytics na konwersję Google Ads zwiększyła się nawet o 149% – możesz przeczytać o tym więcej w naszym case study.
Czytaj więcej: Jak dzięki przejściu z mierzenia konwersji za pomocą Google Analytics na tag konwersji Google Ads podnieśliśmy jej wartość o 150%?
Wiemy więc już, że liczba konwersji – np. zakupów – różni się w zależności od narzędzia, które ma być dla Google źródłem danych. Skąd to się jednak bierze i co oznacza w praktyce?
Co jest powodem takiej różnicy w liczbie konwersji w Google Ads (d. Google Adwords) a Google Analytics?
Powodem takich różnic jest różny sposób przypisywania konwersji (tzw. model atrybucji) w obu narzędziach. W przypadku Google Analytics brane są pod uwagę tylko kliknięcia, które bezpośrednio przyczyniły się do konwersji – te, po których już ktoś od razu kupił lub wysłał wiadomość do firmy.
W Google Ads może być brana pod uwagę cała ścieżka użytkownika, więc także kliknięcia, które miały miejsce wcześniej.
Na ścieżce użytkownika do dokonania konwersji (np. zakupu) jest najczęściej kilka kontaktów użytkownika ze stroną – i niekoniecznie zakup zachodzi tu i teraz! Co nie oznacza jednocześnie, że Google trochę nie “pomógł” i nie powinien być w stanie swoim udziałem się pochwalić, a więc zaraportować go jako konwersję.
Jeżeli Cię to mimo wszystko frustruje, mam dobrą wiadomość. W nowej wersji Google Analytics 4 udostępniony został model atrybucji „oparty na danych”, więc dane analizowane w nowym narzędziu będą dokładniejsze i bardziej zbliżone do danych z Google Ads.
Dlaczego liczba danych o konwersjach jest ważna?
System Google Ads mając większą ilość danych dotyczących tego, jaka reklama Google Ads przyczyniły się do konwersji jest w stanie lepiej optymalizować kampanie.
Czy różnicy w liczbie konwersji należy się obawiać?
Różnic w liczbie nie należy się jednak obawiać – wynikają z różnego sposobu liczenia danych i nie są oznaką błędu. Choć analiza danych z Google Analytics daje porównanie do innych kanałów, to dane z Google Ads są pełniejsze i analizując skuteczność kampanii płatnych powinniśmy brać pod uwagę te dane. Dzięki temu zyskasz pełniejszą wiedzę na temat skuteczności działań reklamowych. A analiza czysto biznesowa to już temat na zupełnie inną okazję.