W Google Ads liczba konwersji jest różna od tej w Google Analytics

Dlaczego w Google Ads liczba konwersji jest różna od tej w Google Analytics?

Google Analytics oraz Google Ads zbierają dane na temat zdarzeń dokonywanych przez użytkowników na stronie internetowej, lecz porównując dane dotyczące konwersji widoczne są różnice w ich liczbie. Z czego one wynikają?

Choć oba narzędzia należą do tej samej firmy i mierzą dokładnie te same tzw. “zdarzenia” (np. dodania do koszyka, wypełnienia formularza czy wreszcie zakupy w sklepie internetowym) to raportują różne wyniki. Jak to możliwe, skoro doskonale wiadomo, ile finalnie sprzedało się przedmiotów lub pojawiło zainteresowanych usługą firmy?

Wszystko sprowadza się do dwóch kwestii: konfiguracji i optymalizacji. Rozwińmy zatem obie. 

Jakie są możliwości pomiaru konwersji?

Konfigurując konwersję w panelu Google Ads dla np. dokonania zakupu mamy do wyboru import informacji z Google Analytics lub dodanie na stronę kodu konwersji. Zależnie od tego, którą opcję wybierzemy, raportowana w panelu liczba konwersji będzie inna! 

Które rozwiązanie wskaże większą liczbę konwersji?

O jak dużych różnicach mówimy?

Dodając konwersje poprzez import z Google Analytics ich liczba będzie mniejsza. Zgodnie z testami jakie wykonaliśmy w digitalk będzie to liczba mniejsza średnio o około 25-30%. W przypadku jednego z klientów liczba zdarzeń po zmianie źródła z Google Analytics na konwersję Google Ads zwiększyła się nawet o 149% – możesz przeczytać o tym więcej w naszym case study.  

Zobacz:  Czym jest Google Ads? Kiedy warto inwestować w reklamy?

Czytaj więcej: Jak dzięki przejściu z mierzenia konwersji za pomocą Google Analytics na tag konwersji Google Ads podnieśliśmy jej wartość o 150%?

Wiemy więc już, że liczba konwersji – np. zakupów – różni się w zależności od narzędzia, które ma być dla Google źródłem danych. Skąd to się jednak bierze i co oznacza w praktyce? 

Potrzebujesz wzrostu biznesu, a nie wymówek? Napisz do nas!

    Co jest powodem takiej różnicy w liczbie konwersji w Google Ads (d. Google Adwords) a Google Analytics?

    Powodem takich różnic jest różny sposób przypisywania konwersji (tzw. model atrybucji) w obu narzędziach. W przypadku Google Analytics brane są pod uwagę tylko kliknięcia, które bezpośrednio przyczyniły się do konwersji – te, po których już ktoś od razu kupił lub wysłał wiadomość do firmy. 

    W Google Ads może być brana pod uwagę cała ścieżka użytkownika, więc także kliknięcia, które miały miejsce wcześniej.

    Zobacz:  3 najczęstsze błędy w kampaniach Google Ads [wideo]

    Na ścieżce użytkownika do dokonania konwersji (np. zakupu) jest najczęściej kilka kontaktów użytkownika ze stroną – i niekoniecznie zakup zachodzi tu i teraz! Co nie oznacza jednocześnie, że Google trochę nie “pomógł” i nie powinien być w stanie swoim udziałem się pochwalić, a więc zaraportować go jako konwersję.  

    Jeżeli Cię to mimo wszystko frustruje, mam dobrą wiadomość. W nowej wersji Google Analytics 4 udostępniony został model atrybucji „oparty na danych”, więc dane analizowane w nowym narzędziu będą dokładniejsze i bardziej zbliżone do danych z Google Ads.

    Dlaczego liczba danych o konwersjach jest ważna?

    System Google Ads mając większą ilość danych dotyczących tego, jaka reklama Google Ads przyczyniły się do konwersji jest w stanie lepiej optymalizować kampanie. 

    Czy różnicy w liczbie konwersji należy się obawiać? 

    Różnic w liczbie nie należy się jednak obawiać – wynikają z różnego sposobu liczenia danych i nie są oznaką błędu. Choć analiza danych z Google Analytics daje porównanie do innych kanałów, to dane z Google Ads są pełniejsze i analizując skuteczność kampanii płatnych powinniśmy brać pod uwagę te dane. Dzięki temu zyskasz pełniejszą wiedzę na temat skuteczności działań reklamowych. A analiza czysto biznesowa to już temat na zupełnie inną okazję.