Tego dowiesz się z naszego case study:
- Dzięki jakiej strategii pogłębiliśmy sprzedaż dla klienta z branży ogrodniczej?
- Jakie efekty osiągnęliśmy dla naszego klienta w zakresie Meta Ads?
- Jak zdecydowaliśmy się wykorzystać newsletter do zwiększenia sprzedaży u klienta?
Początki współpracy
Klient zwrócił się do nas z celem zwiększenia sprzedaży – w sezonie sprzedażowym oraz szerszego dotarcia do osób zainteresowanych ogrodnictwem w szczególności w okresie zimowym, gdy sprzedaż roślin jest zawieszona. Nasze działania skupiały się wokół Meta Ads.
Klient nie prowadził wcześniej działań w zakresie Meta Ads, dlatego podchodził do tematu z pewną dozą niepewności i dystansu. Jednak wraz z mijającym czasem, coraz bardziej utwierdzał się w tym, że ta decyzja była strzałem w dziesiątkę.
Przed rozpoczęciem współpracy przeprowadziliśmy audyt sklepu internetowego, jednak dzięki temu, że klient wcześniej współpracował z inną agencją, która pracowała nad pozycjonowaniem sklepu, strona nie wymagała dużych zmian, a my mogliśmy od razu ruszyć do działania.
Plan działań
Przygotowaliśmy propozycję struktury konta bazującej na klasycznym lejku marketingowym, zbudowanej od zera, na całkowicie nowym koncie bez historii. W pierwszym etapie pracowaliśmy nad zwiększeniem rozpoznawalności marki w social mediach oraz budowaliśmy zainteresowanie potencjalnych klientów, których kierowaliśmy na stronę sklepu. Dzięki temu, że klient prowadzi bloga, na którym znajdują się wartościowe treści, zdecydowaliśmy się przy ich użyciu budować wizerunek marki – eksperta w branży. W kolejnych etapach do wszystkich tych osób wracaliśmy z ofertą sprzedażową, która miała na celu zamianę zainteresowania odbiorców już bezpośrednio w działania zakupowe.
Pierwsze efekty
Już w pierwszym miesiącu naszych działań przekonaliśmy się, że zaproponowany kierunek działań był odpowiedni i widzieliśmy przełożenie w świetnych wynikach na koncie.
wyniki w pierwszym miesiącu współpracy
Jako że nasza współpraca rozpoczęła się w październiku, na horyzoncie mieliśmy jednak nadciągający koniec sprzedaży, który wiązał się z całkowitym zawieszeniem działań sprzedażowych na okres około 2 miesięcy. Żeby nie wprowadzać przestoju w działaniach reklamowych, musieliśmy przygotować plan na zimowy czas, który pozwoli nam z pełną mocą ruszyć ze styczniową przedsprzedażą. Jednocześnie mogliśmy się już przekonać, że społeczność zainteresowana tematyką ogrodnictwa jest bardzo skora do aktywnego działania w social mediach, komentowania treści, dzielenia się swoim doświadczeniem oraz poszerzania swojej wiedzy – dlatego zaproponowaliśmy Klientowi działania mające na celu budowanie społeczności zgromadzonej wokół marki drzewka-faworytka.
Działania te miały bazować na trzech filarach: angażujących treściach w social mediach, budowaniu wizerunku eksperta poprzez treści blogowe oraz uruchomieniu newslettera. Klient sam pracuje nad treściami publikowanymi w social mediach oraz na blogu, dlatego tutaj mogliśmy go jedynie wesprzeć naszą wiedzą i rekomendacjami dotyczącymi publikacji. Natomiast w kwestii newslettera, działania były już po naszej stronie i rozpoczęły się od przygotowania odpowiedniego landing page’a.
Landing page i newsletter
Cel landing page był tak jasny i klarowny, jak tylko może być – umożliwienie zapisu na newsletter. Chcieliśmy, aby każdy potencjalnie zainteresowany dołączeniem na listę mailingową drzewka-faworytka mógł to zrobić szybko i skutecznie.
Dlatego też postawiliśmy na minimalną ilość treści i prostotę budowy:
- 2 zdania wprowadzenia,
- formularz na wybijającym się tle,
- kilka korzyści, które newsletter daje klientom – jeśli ktoś szukał jeszcze potwierdzenia, że dobrze robi.
Dobrze wiemy, że prostocie często tkwi siła – to, w naszej ocenie, był jeden z takich przypadków.
A jak się okazało, osób chętnych do dołączenia do newslettera zaczęło przybywać bardzo szybko. Koszt pozyskania zapisu do bazy mailingowej wyniósł w pierwszym miesiącu zaledwie 4,32 zł.
wyniki kampanii optymalizowanych pod zapis do newslettera
Rozpoczęliśmy wysyłkę naszych newsletterów w grudniu.
Pierwszy mailing zaplanowaliśmy na 20 grudnia, dostosowując treść do zbliżających się świąt. Stworzyliśmy atrakcyjną warstwę wizualną, wiernie oddającą identyfikację naszego klienta, która będzie kontynuowana jako spójne tło dla wszystkich przyszłych newsletterów.
Rezultat?
Spośród 1082 adresów, 36.23% otworzyło naszego maila. Nie odnotowaliśmy żadnych wypisów ani zgłoszeń spamu. Z danych wynika, że 64.03% odbiorców korzystało z Webmaila, 28.06% z Desktopu, a tylko 7.91% z urządzeń mobilnych.
Oceniliśmy wyniki jako pozytywne, biorąc pod uwagę okres przedświąteczny i historię bazy, która gromadziła się przez lata, ale dotąd nie była aktywnie angażowana.
Zdecydowaliśmy się kontynuować kampanię, przygotowując 2 maile miesięcznie. Przyjęliśmy, że wiadomości będą zróżnicowane pod względem formy i treści. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy wprowadziliśmy do newsletterów ciekawostki o drzewach i roślinach, obaliliśmy mity dotyczące powszechnych praktyk ogrodniczych, a także udzielaliśmy wskazówek dotyczących prac przydomowych. Dodatkowo ujawnialiśmy kulisy działalności i przekazaliśmy specjalne rabaty dla społeczności.
Po dwóch miesiącach kampanii osiągnęliśmy między innymi:
- 3264 otwarcia
- 2708 kliknięć
- Click To Open Rate na poziomie 82.97%
Newslettery cieszą się dużym zainteresowaniem, co potwierdza niski współczynnik wypisów — od początku działań pojawiły się zaledwie 4.
Wyniki:
W styczniu rozpoczęła się przedsprzedaż z wysyłką planowaną od połowy marca. Był to dla nas moment, w którym mogliśmy wykorzystać w kampaniach remarketingowych grupy odbiorców pozyskiwane w okresie bez sprzedaży. Przygotowaliśmy również kampanie kierowane do najlepiej rokujących grup zimnych odbiorców, bazujących na zainteresowaniach, które były wcześniej przez nas testowane w kampanii na ruch oraz do grup podobnych odbiorców. W okresie przedsprzedaży wszystkie produkty były dostępne w cenach obniżonych o 5%, jednak efekty działań reklamowych przerosły nawet oczekiwania Klienta.
wyniki z okresu przedsprzedaży trwającej od połowy stycznia do połowy marca
Podsumowanie
Współpraca z firmą drzewka-faworytka.pl pokazała, że nawet w tak bardzo sezonowej branży, jaką jest branża ogrodnicza, okres przestoju w sprzedaży może przygotować stabilne podłoże pod przyszłe działania sprzedażowe – jeśli tylko opracowany zostanie plan działania biorący pod uwagę specyfikę i preferencje grupy odbiorców.
Bardzo cenne było również otwarte podejście Klienta, który chętnie przystawał na nasze propozycje działań. Dodatkowo miał świadomość, że marketing to nie tylko działania “tu i teraz”, a lojalizacja klienta i budowanie pozycji marki to procesy, nad którymi należy pracować nieustannie i długofalowo.
Od dłuższego czasu współpracujemy z firmą digitalk w zakresie marketingu internetowego. Z pełnym przekonaniem możemy stwierdzić, że jest to zespół, który łączy w sobie ogromne zaangażowanie, wysoki poziom wiedzy technicznej oraz przyjazne podejście do klienta. Digitalk zaoferowało nam kompleksową obsługę kampanii Facebook Ads oraz email marketing, dostarczając mierzalne wyniki, które znacząco przyczyniły się do wzrostu sprzedaży naszych produktów.
Sylwia Mitura, Właściciel drzewka-faworytka.pl
Chciał*byś osiągnąć podobne rezultaty dla swojej marki? Napisz do nas na kontakt@digitalk.pl, a pomożemy Ci wybrać najbardziej efektywny kanał reklamowy, który zapewni największy zwrot z inwestycji.