pinterest

Pinterest – co to jest i jak działa?

W Polsce jeszcze niedoceniany. Wciąż traktowany trochę po macoszemu – bardziej jako moodboard i źródło inspiracji niż pełnoprawny kanał marketingowy czy sprzedażowy. Już wiesz, o jakim portalu myślimy? Oczywiście, chodzi o Pinterest! Jak działa Pinterest? Czym są piny i tablice? Czy w końcu jest to miejsce dla Twojego biznesu? To tylko kilka pytań, na które dziś odpowiemy! 

Czym jest Pinterest?

Jak sam portal się określa, Pinterest to wizualna wyszukiwarka pomysłów i inspiracji. Znajdziesz tam treści z naprawdę wielu branż – od meblarskiej, przez motoryzację i kulinaria, aż po kosmetyki, urodę i odzież. 

Użytkownicy mogą ich poszukiwać w oparciu o trendy i zainteresowania. Wystarczy uruchomić pasek wyszukiwania i wpisać konkretną frazę, by cieszyć się mnóstwem fantastycznych wizualnie treści.

Po pewnym czasie algorytm na bazie Twojej aktywności będzie proponował najlepsze dla Ciebie wątki oraz najpopularniejsze na portalu treści – coś na kształt twitterowych trendów. 
Przeglądając treści na portalu, czyli tzw. Piny (więcej o nich za chwilę), możesz je “lajkować”, komentować i przypinać do swojej Tablicy (o niej również). Nie jest to jednak koniec możliwości użytkowników na tym portalu. Zarówno piny, jak i całe tablice czy profile można udostępniać i wysyłać znajomym.


Fakt, że platforma Pinterest nie jeszcze aż tak popularna w naszym kraju może wynikać z tego, iż nie do końca jesteśmy świadomi mechaniki jej działania. Jest ona zgoła odmienna od innych, bardziej znanych portali…

Czym Pinterest różni się od innych platform społecznościowych?

Można byłoby pomyśleć, że Pinterest i Instagram są do siebie bliźniaczo podobne. Przecież oba portale bazują na contencie wizualnym. No właśnie… Na tym podobieństwo między nimi się kończy. 

Pinterest – jako swoisty katalog pomysłów idealnie dopasowany do użytkownika – daje możliwość łatwego wyszukiwania, zapisywania i zarządzania treściami. Można powiedzieć, że twórcy odcięli się i zdystansowali od innych platform, obierając zupełnie inny kierunek rozwoju. 

Na Facebooku czy Instagramie użytkownicy przede wszystkim dokumentują i dzielą się tym, co robią ze znajomymi czy społecznością. Pinterest jest platformą pełną, gdzie użytkownicy odkrywają, przechowują i udostępniają treści, które uważają za zabawne, pomocne czy inspirujące
Właśnie dlatego wydaje się, że jest to miejsce wręcz stworzone dla atrakcyjnych wizualnie branż, jak choćby design, fashion, motoryzacja, food, meble czy wystrój wnętrz. O tym, dlaczego Pinterest powinien zainteresować Cię z punktu widzenia biznesowego czy sprzedażowego, dowiesz się w dalszej części tekstu.

Pinterest – garść najważniejszych statystyk

Oczywiście, Pinterest nie może liczyć się z takimi hegemonami, jak Facebook, Instagram czy Tik-Tok. Jednak jego potencjał i swoista niszowość są doceniane przez użytkowników, a także przez marki, które (coraz częściej) chcą zaznaczać tam swoją obecność. 

Oto najważniejsze statystyki, które warto wziąć pod uwagę, decydując się o wejściu na tę platformę: 

  • 444 mln aktywnych użytkowników (styczeń 2022); 
  • 4.3 mln użytkowników w Polsce – 11. miejsce na świecie (styczeń 2022);
  • 1,8% internautów w wieku 16-64 uznaje Pinterest jako swoją ulubioną platformę;
  • Blisko 76% użytkowników Pinteresta to kobiety, a najliczniejsza grupa wiekowa użytkowników to 25-34; 
  • 10.8% internautów poszukuje treści na temat marek w tzw. pinboards, jakim jest Pinterest;
  • Reklamy na Pintereście są w stanie dotrzeć aż do 4.6% wszystkich internautów na świecie i 2.9% ludzkości w ogóle;
  • Aż 73% użytkowników sprawdza Pinteresta kilka razy dziennie, a 57% z nich przynajmniej raz kupiło coś przez platformę.

Bardzo istotny z perspektywy biznesowej jest także fakt, że użytkownicy Pinteresta są aktywni także na innych platformach. 82.7% z nich korzysta z Facebooka, 86.2% z Instagrama, 79.8% z YouTube, a 56.5% z TikToka. Dzięki temu kampanie reklamowe mogą się wzajemnie wspierać i uzupełniać, chociażby dzięki remarketingowi.

Co to jest Pin i jak go stworzyć?

Pin jest wizualną propozycją ukazania danego produktu, pomysłu lub inspiracji, którą użytkownicy mogą zapisywać do późniejszego wykorzystania na swojej pinterestowej tablicy. 

Każdy pin składa się z czterech podstawowych elementów: 

  • Obraz/wideo/pokaz slajdów/animacja
  • Link
  • Tytuł
  • Opis

Musisz pamiętać, że na Pintereście wszystko jest “słowem kluczowym” z potencjałem do wykorzystania. Tytuły, hashtagi (najlepiej około 10), opis, nazwa tablicy, nazwa profilu – wszystko możesz wykorzystać do tego, by dać się znaleźć i poznać potencjalnym klientom, a także skierować do swojej witryny po więcej informacji czy szczegóły oferty

Gdy użytkownik kliknie w Pin zostanie on powiększony i pokazany będzie pełny obraz wraz z opisem. Ponowne kliknięcie poprowadzi użytkownika pod wskazany w linku adres. Może być to wpis na blogu czy strona produktowa w sklepie internetowym. 

Piny możesz tworzyć, dodając content z komputera lub urządzenia mobilnego i potem go odpowiednio opisać. Możesz także zapisywać piny z obrazów ze swojego sklepu czy strony internetowej – wystarczy specjalna wtyczka, by udostępnić daną kreację na swoim profilu. 

Platforma w ostatnim czasie kładzie o wiele większy nacisk nie tyle na ilość, a na jakość przygotowywanych treści

Średnia “długość życia” jednego Pina to ponad 3 miesiące (ile czasu pamiętasz o przescrollowanych zdjęciach na Instagramie lub postach na facebookowym wallu?). Owszem, wypozycjonowanie takich treści będzie trwało nieco dłużej, jednak jego widoczność i oddziaływanie będzie finalnie o wiele dłuższe.

Na każdy profil trzeba mieć pomysł i strategicznie określić, jaki cel ma spełniać. Owszem, możesz go uzupełniać pojedynczymi pinami, jednak użytkownicy mogą uznać Twoją komunikację za chaotyczną i niespójną. A tego przecież nie chcesz, prawda? 

Dlatego masz do dyspozycji tablice.

Tablica na Pinterest – czym jest, jak ją stworzyć i poprawnie opisać?

Przeglądając feed Pinteresta czasem można odnieść wrażenie, że pływasz po wielkim oceanie. Trudno w nim dostrzec pewien schemat czy wzór – choć z czasem algorytm dostosuje naszą bańkę tak, że będzie wyświetlać nam takie treści, na jakie rzeczywiście chcemy trafić. 

W tym potencjalnym chaosie ogromną rolę odgrywają tablice na Pintereście. Pozwalają one uporządkować piny i nadać sens całej komunikacji Twojej marki

Chcąc jak najdłużej zatrzymać użytkowników u siebie twórz tablice tak, by dać im jak najwięcej pomysłów czy inspiracji. Niech jedna tablica odpowiada jednemu celowi

Dajmy na to w odzieżowym e-commerce mogą się znaleźć tablice produktowe w oparciu o sezon, przeznaczenie (do pracy, na wieczór, na romantyczną kolację, etc), rodzaj stroju (sukienki, płaszcze, spodnie, bluzki itp), czy kolor (ubrania tylko beżowe, w odcieniach zieleni czy czarne). Każda z nich niech będzie kopalnią stylizacyjnych inspiracji.

Producent mebli może uporządkować swoje tablice, wykorzystując do tego podział ze względu na styl wnętrz, rodzaj produktu, kolory, wykorzystane dodatki czy materiały.

Tak naprawdę to w przypadku tworzenia tablic na Pintereście sky is the limit. Im więcej takich tablic stworzysz, tym Twój profil będzie bardziej wartościowy i będzie budzić większe zainteresowanie. 

Sposób opisu tablic jest bardzo podobny do opisu pojedynczych pinów. Warto wykorzystać pełen potencjał opisów, hashtagów, tytułów i tagów. 
Ciekawą opcją, która będzie dodatkowo budować zaangażowanie, są tablice otwarte. Możesz zaprosić do ich tworzenia swoich odbiorców. Warto potraktować je także jako dodatkowe źródło wiedzy o odbiorcach. Będziesz wiedzieć, co im się podoba, na co zwracają uwagę. Czy można wyobrazić sobie lepszy insight, dzięki któremu możesz lepiej dostosować do nich swoją ofertę i komunikację?

Porozmawiajmy o reklamie na Pintereście!

    Piny i tablice na Pintereście – dobre praktyki

    Może Ci się wydawać, że wystarczy raz czy dwa razy w tygodniu wrzucić jakiś pin na swój profil czy do jednej z tablic i już zacznie wszystko pięknie działać. Otóż nie jest to takie proste, jak wygląda na pierwszy rzut oka. 

    Wspólnie z naszymi specjalistami przygotowaliśmy zbiór dobrych praktyk, które wdrażamy na kontach naszych klientów: 

    • pinuj regularnie – najlepiej co 2-3 dni. W tym czasie stwórz i wrzuć około 20 pinów;
    • nie wrzucaj wszystkich pinów na raz, żeby nie być posądzony o spamowanie;
    • do każdego pinu dodawaj link do swojej witryny;
    • nie zapomnij o tagach i hasztagach (około 10 na jeden pin)
    • udawaj, że nie sprzedajesz – najlepiej konwertują naturalne zdjęcia, a nie grafiki sprzedażowe czy suche packshoty produktowe;
    • oprócz typowo produktowych tablic, twórz tablice branżowych inspiracji, moodboardy czy kolekcje, w których będziesz wplatać też swoje produkty;
    • nigdy nie podpinaj do swoich tablic treści konkurencji.

    Oczywiście, to tylko kilka z nich. Najważniejsze w komunikacji na Pintereście będzie zrozumienie swoich odbiorców (i potencjalnych klientów) – tylko tak będziesz w stanie dobrać najlepszy format treści, który będzie dla nich atrakcyjny i możliwie najbardziej wartościowy.

    Dlaczego marki powinny w odpowiedni sposób wyeksponować swój produkt lub usługę na Pinterest?

    Kluczem do sukcesu na Pintereście – zresztą jak w każdym medium społecznościowym – jest budowanie zaangażowania. 

    Możesz to robić wykorzystując content i ruch organiczny, jak również działania reklamowe na Pintereście, w których płacimy przede wszystkim za wyświetlenia. 

    Niewiele marek jest tego świadomych, ale na Pintereście – w przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama, mamy jeszcze do czynienia z naprawdę wartościowym ruchem organicznym. Zwłaszcza, jeśli piny czy tablice zostaną odpowiednio opisane – także przy wykorzystaniu hasztagów. 

    Jeśli chodzi o najważniejsze zainteresowania użytkowników Pinteresta, to przedstawiają się one następująco: 

    • 88 % szuka inspiracji modowych;
    • 83 % szuka inspiracji dotyczących architektury i aranżacji wnętrz;
    • 84 % szuka inspiracji inspiracji z zakresu gotowania, przepisów i diet;
    • 78 % szuka inspiracji kosmetycznych;
    • 67 % szuka inspiracji związanych z szeroko pojętą motoryzacją.

    Nasze doświadczenia współpracy z klientami pokazują, że najlepszą strategią będzie połączenie tych dwóch dróg. Po prostu: bez solidnego organika, nie ma co liczyć na dobre wyniki kampanii reklamowych. 

    Co ważne, użytkownicy Pinteresta uwielbiają odkrywać nowe marki na platformie i wykorzystują go coraz mocniej w podejmowaniu decyzji o zakupie

    Pinterest “sprzedaje” inspiracje, marzenia i przyszłość. A jak wiadomo, to właśnie emocje i chęć zmiany dotychczasowego życia najbardziej napędzają nasze decyzje o zakupach. 

    Ma to bardzo widoczne odzwierciedlenie w badaniach i statystykach

    • 60% użytkowników znajduje pomysły na to, co kupić właśnie na Pintereście;
    • 72% osób twierdzi, że Pinterest inspiruje ich do zakupów nawet wtedy, gdy niczego konkretnego aktualnie nie szukają;
    • 66% konsumentów kupuje coś po obejrzeniu pinów danej marki;
    • Pinterest generuje o 33% większy ruch do witryn zakupowych niż Facebook;
    • 41% osób, które robią zakupy w sklepie, korzysta z Pinteresta podczas zakupów;
    • 97% wyszukiwań na Pintereście jest niemarkowych – mimo wszystko dokonują zakupów także na platformie (dlatego tak ważne jest prawidłowe opisanie pinów i tablic.

    Dzięki kampaniom płatnym przy niewielkim koszcie można wygenerować naprawdę wartościowy ruch w sklepie czy na stronie internetowej. Także wyniki zakupowe na platformie są naprawdę zadowalające. 

    Oto przykłady wyników jednego z naszych klientów. Jest to e-commerce z branży fashion, z którym w ramach tej platformy współpracujemy od połowy listopada 2021, a dane obejmują okres do końca lutego 2022. 

    Wyniki mówią same za siebie, prawda?

    Czytaj więcej:

    Warto (prawie) na koniec podkreślić, że Pinterest jest narzędziem, które do stworzenia treści nie wymaga dużo czasu czy nakładu pracy. Zazwyczaj wykorzystywany jest tam content, który już wcześniej powstał. Jednak marki, które rzeczywiście chcą się tam wyróżnić, muszą zadbać o dobrej jakości zdjęcia kampanijne i skupić większą uwagę na etapie planowania.

    Pinterest to dla wielu osób i firm teren jeszcze nieodkryty, a jak widzisz potencjał w nim drzemie ogromny. Potrzebujesz jednak doświadczonego partnera, który będzie potrafił przełożyć go na konkretne rezultaty. Wykorzystajmy go wspólnie, żeby jeszcze bardziej rozwinąć Twój biznes. 

    Zobacz również: Audyt Google Ads, który poprawi efektywność Twoich reklam