Wszystko o zasięgu – jak zwiększyć zasięg postów na Facebooku?

Wszystko o zasięgu – jak zwiększyć zasięg postów na Facebooku?

Wszystko o zasięgu – jak zwiększyć zasięg postów na Facebooku?

Nieistotne, czy prowadzisz małą firmę czy pracujesz w międzynarodowej korporacji. Jeśli prowadzisz działania w social mediach (albo przynajmniej o nich myślisz) na pewno spotkałeś się z pojęciem „zasięgu”.

A żebyśmy wszyscy byli w jednym miejscu – ustalmy na samym początku: czym on jest?

Czym jest zasięg w mediach społecznościowych?

W najprostszym ujęciu, zasięg to liczba unikalnych użytkowników, którzy zobaczyli Twój post lub reklamę. Nie można go mylić z „wyświetleniami”. Różnica jest zasadnicza – jeśli jedna osoba zobaczy Twój post 3 razy, to:
zasięg = 1
wyświetlenia = 3.

Zasięg w social mediach może być mierzony jako zasięg organiczny (niepłatny) i zasięg płatny, który jest wynikiem działań reklamowych.

Dlaczego zasięg postów na Facebooku jest ważny?

Na potrzeby naszego artykułu możemy przyjąć uproszczenie, które dobrze odzwierciedla ogólną zasadę ważności zasięgu w marketingu.

Im więcej osób zobaczy Twoje posty, tym większa szansa na zaangażowanie użytkowników, w tym polubienia, komentarze, udostępnienia czy kliknięcia w linki. 

To wszystko przekłada się na większą widoczność marki i potencjalne konwersje.

Chociaż warto pamiętać, że to nie jest tak, że zawsze większa liczba odbiorców jest stanem pożądanym. Tak naprawdę jest to relatywne. Jeśli masz do wyboru: zasięg na poziomie 1000 osób z Twojej grupy docelowej a 5 000 spoza niej, to opcja pierwsza niemal w każdym przypadku będzie lepsza.

Dlatego też pamiętaj, że szukając sposobów na zwiększenie zasięgów na Facebooku i Instagramie, należy to doprecyzować i „szukać sposobów na zwiększenie zasięgów w określonej grupie docelowej”.

Bardzo możliwe, skoro czytasz ten artykuł, że takich właśnie sposobów poszukujesz. I mamy nadzieję, że uda nam się Ci pomóc.

Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku?

W ostatnich latach obserwujemy znaczący spadek zasięgu organicznego, co sprawia, że marki muszą coraz bardziej polegać na płatnych formach promocji. 

Jest to efektem między innymi zmian w algorytmach i zachęcaniem do korzystania w reklamy płatnej. Innym, być może najważniejszym powodem, jest nasycenie mediów społecznościowych przeróżnym contentem. Na Facebooku i Instagramie publikowanych jest coraz więcej treści, co sprawia, że konkurencja o uwagę użytkowników jest ogromna. 

A jeśli dodamy do tego zjawisko znane jako „banner blindness” polegające na tym, że internauci, świadomie lub nie, ignorują treści choćby przypominające reklamy, to mamy gotowy przepis na małe zasięgi.

Niemniej jednak, istnieją skuteczne metody organicznego zwiększania zasięgu swoich postów. Oto i one:

Publikować ciekawe treści

Bez tego każdy kolejny punkt nie ma większego znaczenia.

Najważniejszym elementem skutecznego zwiększenia zasięgu jest tworzenie wartościowych i angażujących treści na swojego fanpage’a.

Posty, które są interesujące dla odbiorców, będą częściej komentowane, udostępniane i lajkowane. Facebook bierze to pod uwagę, a dzięki temu zasięg będzie rósł.

Grupa docelowa naszego klienta bardzo ceni sobie niestandardowe podejście do tematu i luźne, zabawne publikacje dookoła programowania.

Optymalizacja czasu publikacji

Analizuj, kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni i dostosuj harmonogram publikacji do tych godzin.

Pamiętaj, aby wybierając godziny publikacji, brać pod uwagę różne zmienne, na które nie masz wpływu. Na przykład: publikacja w sobotni wieczór może mieć sens w deszczowe jesienne dni, ale w gorące letnie weekendy już nie.

Regularność publikacji

Konsekwentne publikowanie treści oraz zachowanie odpowiedniej częstotliwości postów pomaga utrzymać zaangażowanie fanów i zwiększa szanse na lepszy zasięg. 
Optymalna liczba publikacji to zazwyczaj 2-3 w tygodniu, ale pamiętaj, żeby wszystkie tego typu działania na Facebooku podejmować w oparciu o analizę zachowania swoich odbiorców.

Dla naszego klienta Rabatio przygotowujemy 3-4 publikacje tygodniowo. To pozwala nam regularnie docierać do odbiorców zarówno z treściami dotyczącymi aktualnych kodów rabatowych, jak z postami edukacyjnymi i rozrywkowymi.

Różnorodność formatów

Publikuj posty w różnych formatach, nie ograniczaj się tylko do jednego wybranego (np. tylko do zdjęć). Pamiętaj o rolkach, storiesach czy karuzelach. 
Ograniczenie formatów publikacji skutkuje tym, że Twoje treści rzadziej docierają do osób, które mogą być zainteresowane Twoimi usługami, ale nie oglądają treści w serwowanym przez Ciebie formacie.
Na przykład, jeśli pewna grupa Twoich klientów ogląda tylko Reelsy, nie dotrzesz do tej grupy publikując wyłącznie zdjęcia.

Publikowanie różnych formatów pozwala nam dotrzeć do miłośników promocji, którzy konsumują również tego typu treści.

Interakcja z odbiorcami

Regularne odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne buduje zaangażowanie i lojalność odbiorców. Odpowiadaj na treści swoich odbiorców możliwie jak najszybciej, a szczególną uwagę przykładaj do pierwszych godzin po publikacji materiałów.
Jeśli dyskusja ma pozytywny wydźwięk, zadbaj o to, aby nie zamykać konwersacji swoją odpowiedzią.
Na przykład: ktoś z Twoich fanów na Facebooku napisał, że korzystanie z Twoich usług to czysta przyjemność? Do podziękowań dodaj pytanie o to, co autorowi podobało się najbardziej.

Współpraca z influencerami

Influencerzy mogą pomóc w dotarciu do szerszej grupy odbiorców. Szukaj jednak tylko takich twórców, których odbiorcy pokrywają się z Twoją grupą docelową. 

Zamiast prostej, klasycznej reklamy, stwórz content, który będzie autentyczny i wartościowy dla odbiorców obu stron. Dzięki temu taka współpraca będzie wyglądała na naturalną, a to wielki plus takiej inicjatywy.

Współpraca marki eobuwie z wlodi4444 może tutaj służyć za przykład. Jasny jest jej cel, a sam koncept i wykonanie są w klimacie i temacie, w jakim na co dzień poruszają się obie strony.

Reklama na Facebooku – najskuteczniejszy sposób na zwiększenie zasięgu

Chociaż, jak pokazaliśmy powyżej, istnieje wiele różnych sposobów na zwiększenie zasięgu organicznego, reklama na Facebooku i Instagramie pozostaje najskuteczniejszym narzędziem do osiągnięcia szerokiego zasięgu. 

Dzięki precyzyjnemu targetowaniu i różnorodnym formatom reklam, możesz dotrzeć do konkretnej, określonej grupy docelowej.

 Co to są Meta Ads?

Jak to mawia klasyk, zacznijmy jednak od początku.

Meta to amerykańska firma technologiczna, która jest właścicielem między innymi właśnie Facebooka i Instagrama

Meta Ads natomiast to płatne reklamy, które pojawiają się w różnych miejscach na obu tych platformach (i nie tylko na nich, ale to już inna historia). Mogą to być np. posty pojawiające się na feedzie, reklamy w bocznym panelu czy promowane relacje.

Chcesz dowiedzieć się, ile jeszcze możesz wycisnąć ze swoich reklam i czy na pewno są poprawnie skonfigurowane? Wykonamy dla Ciebie kompleksowy audyt Twojego konta Facebook Ads.

Jaki wpływ na zasięg ma reklama na Facebooku?

Nie pozostaje nam określić tego innym słowem jak: zasadniczy.

Reklamy w systemie Meta działają w prosty sposób: inwestycja w reklamy na Facebooku z celem „zasięg” przekłada się właśnie na zasięg. Jeśli przeznaczysz już kilka złotych dziennie, w skali miesiąca masz zagwarantowane dotarcie do kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy odbiorców.

Odbiorców, których, warto zaznaczyć – wskazujesz na etapie konfigurowana kampanii. Możesz określić między innymi ich wiek, obszar zamieszkania czy zainteresowania.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Koszt reklamy na Facebooku zależy od wielu czynników, takich jak docelowa grupa odbiorców, czas trwania kampanii, format reklamy oraz konkurencja. 

Minimalny dzienny budżet to zazwyczaj kilka złotych, ale warto przygotować większy budżet, aby uzyskać lepsze rezultaty.

Ale z drugiej strony to też nie tak, że „im więcej, tym lepiej”. Tę kwestię lepiej skonsultować ze specjalistami, którzy doradzą optymalną wysokość budżetu reklamowego.

Ile trwa reklama na FB?

Czas trwania reklamy na Facebooku można dostosować do własnych potrzeb. Może to być jednodniowa kampania, jak również długoterminowa strategia rozłożona na miesiące.

Warto wiedzieć, że kampanie można modyfikować w trakcie trwania – dodasz do niej nowe kreacje, wyłączysz te, które już nie działają dobrze. Między innymi na tym właśnie polega optymalizacja kampanii reklamowych – tak ważna, aby te działania przynosiły pożądane rezultaty.

Jak połączyć zasięg płatny z organicznymi działaniami?

Najskuteczniejsze strategie marketingowe na Facebooku i Instagramie łączą działania organiczne z płatnymi. Dzięki temu możemy osiągnąć najlepsze wyniki i wydobyć „maxa” ze wszystkich działań. 

Oto kilka sposobów na ich integrację:

– Promowanie najlepszych postów organicznych – analizuj, które posty organiczne generują największe zaangażowanie wśród użytkowników Facebooka i wspieraj je reklamą, aby zwiększyć ich zasięg.
Z drugiej strony – możesz też promować wszystkie posty, aby wesprzeć ja na początku ich „istnienia” w social mediach i dać im rozpęd do zdobywania zasięgów organicznych.

– Retargetowanie zaangażowanych użytkowników – twórz grupy odbiorców z osób, które wcześniej wchodziły w interakcję z Twoimi organicznymi treściami i kieruj do nich spersonalizowane reklamy.

– Wykorzystanie reklam do budowania społeczności – używaj płatnych promocji do zwiększenia liczby fanów Twojej strony lub członków grupy, co w długiej perspektywie przełoży się na większy organiczny zasięg.

– Testowanie treści – wykorzystuj reklamy do testowania różnych rodzajów contentu, aby zoptymalizować swoją strategię organiczną.

Potrzebujesz kompleksowego spojrzenia na Twoje reklamy Facebook i Google? Napisz do nas.

Podsumowanie

Zasięg na Facebooku i Instagramie jest ważnym elementem skutecznej strategii marketingowej. 

Choć reklama na Facebooku i Instagramie jest najskuteczniejszym sposobem na zwiększenie zasięgu, warto również korzystać z organicznych metod, aby osiągnąć najlepsze rezultaty. 

Tworzenie wartościowych treści, optymalizacja czasu publikacji, interakcja z odbiorcami oraz współpraca z influencerami mogą znacząco przyczynić się do sukcesu Twojej marki na Facebooku.