Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie służące do analizy danych i ruchu na stronach internetowych. Od daty premiery ostatniej wersji, noszącej nazwę Universal Analytics, zmienił się jednak sposób, w jaki użytkownicy korzystają z internetu. Coraz częściej robią to z wielu urządzeń, a dodatkowo korzystają także z aplikacji mobilnych.
Rozwiązaniem niedoskonałości Universal Analytics jest nowa wersja usługi, Google Analytics 4, która pozwala na lepszą i dokładniejszą analizę zachowań użytkowników na stronie www, a co za tym idzie na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.
Czym jest Google Analytics 4 (GA4)?
Google Analytics 4 jest kolejną wersją usługi Google Analytics. To nie tylko nowy wygląd interfejsu, lecz zupełnie nowe podejście do zbierania i analizy danych. Co istotne, już od lipca 2023 roku będzie to jedyna działająca wersja Google Analytics. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o odpowiednie wdrożenie nowego narzędzia już teraz.
Jedną z różnic względem poprzedniej wersji jest możliwość mierzenia ruchu nie tylko na stronach internetowych, lecz także w aplikacjach mobilnych. Dodatkowym atutem jest lepsza identyfikacja poszczególnych użytkowników. W obecnej wersji, gdy użytkownik korzysta ze strony na telefonie komórkowym oraz na komputerze, jest widziany przez Google Analytics jako dwóch różnych użytkowników. W Google Analytics 4 tego rodzaju identyfikacja została poprawiona i mamy możliwość zobaczenia pełnej ścieżki użytkownika — np. od pierwszego wejścia na stronę poprzez telefon komórkowy po dokonanie zakupu na komputerze. Taka wiedza jest bezcenna przy planowaniu działań marketingowych.
Właściciele sklepów internetowych niewątpliwie docenią pomiar wartości użytkownika w czasie. Google Analytics 4, choćby poprzez wspomnianą lepszą identyfikację osób, jest w stanie ocenić, jaką wartość mają użytkownicy w dłuższym okresie. Podejście do wartości użytkownika w czasie jest zbieżne z podejściem w e-commerce, które ma na celu utrzymanie klienta i sprawienie, aby regularnie korzystał z naszej oferty. W GA4 możemy zobaczyć czy to założenie realizujemy.
Instalacja Google Analytics 4 jest możliwa na dwa sposoby. Pierwszy wymaga posiadania usługi Universal Analytics. W sekcji „Administracja” znajduje się „Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”, który prowadzi krok po kroku przez cały proces uzyskania identyfikatora pomiaru.
Drugi sposób jest przeznaczony dla nowych użytkowników, którzy nie korzystali wcześniej z usługi Universal Analytics na swojej witrynie. Utworzenie konta do analityki internetowej jest możliwe bezpośrednio na stronie Google Analytics.
Po uzyskaniu identyfikatora pomiaru należy zainstalować go na swojej witrynie. Do wyboru masz dwie możliwości. Możesz przesłać fragment kodu JavaScript do programisty, aby wgrał go na każdej stronie Twojej witryny lub wykorzystać narzędzie Google Tag Manager. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie użycie Google Tag Managera. Drugie rozwiązanie będzie najwygodniejszym.
Czy i do kiedy trzeba wdrożyć Google Analytics 4 (GA4)?
1 lipca 2023 r. Universal Analytics przestanie gromadzić dane ze stron internetowych, a pomiar ruchu i zaangażowania będzie możliwy wyłącznie za pomocą Google Analytics 4.
W związku z tym, aby nadal zbierać dane na swojej stronie, musisz wdrożyć usługi Google Analytics 4 przed lipcem 2023 r.
Universal Analytics a Google Analytics 4 — co się zmieni?
Google Analytics 4 jest odpowiedzią na zmiany w zachowaniach użytkowników stron internetowych, a także regulacje prawne. Nowa wersja Google Analytics pozwoli na lepsze gromadzenie i analizowanie danych.
Nowy widok danych — uproszczenie nawigacji
Pierwsze widoczne zmiany zauważymy już w nowym interfejsie. Wprowadzono nowy sposób nawigacji — wysuwany slider. Zmienił się także sposób prezentacji danych. Z panelu administracyjnego zniknęła większość domyślnych raportów, ponieważ Google Analytics 4 kładzie dużo większy nacisk na tworzenie własnych raportów niestandardowych. Wymusza to na użytkownikach własnoręczną konfigurację niektórych zestawień danych.
Warto dodać, że część raportów będzie widoczna, dopiero gdy zdarzenia zaczną być śledzone. Nowy interfejs może wydawać się skomplikowany, jednak porównując go z Universal Analytics, obsługa jest bardziej intuicyjna.
Nowy model zbierania danych
Usługa Google Universal Analytics rozróżnia działania takie jak Odsłona, Zdarzenie, Społecznościowe czy Transakcja/e-commerce. W ramach usługi Google Analytics 4 wprowadzono nowy model zbierania danych.
Nie ma rozróżnienia pomiędzy rodzajami działań, a każde działanie wykonywane przez użytkownika jest zdarzeniem.
Google Analytics 4 (GA4) umożliwia automatyczne śledzenie następujących zdarzeń:
- wyświetlenia strony (page_view);
- przewinięcie strony w 90% (scroll);
- kliknięcia linków wychodzących (click);
- wyszukiwanie w witrynie (view_search_results);
- interakcja z plikami wideo (video_start, video_progress, video_complete);
- pobieranie plików (file_download).
Dodatkowo użytkownicy mają możliwość własnoręcznej konfiguracji zdarzeń niestandardowych.
Uspójniona analiza ruchu w Google Analytics 4 — strona WWW oraz aplikacja mobilna
Kolejną wprowadzoną zmianą jest uspójniona analiza zachowania użytkowników. Universal Analytics pozwala badać zachowanie tylko na stronach internetowych. Z kolei Google Analytics 4 pozwala na analizę zarówno stron internetowych, jak i aplikacji mobilnych na systemy iOS oraz Android.
Wykorzystuje się do tego zdarzenia, dzięki czemu koncentrujemy się na samym użytkowniku i jego zachowaniach.
Współczynnik zaangażowania i współczynnik odrzuceń w Google Analytics 4
Ważną zmianą w Google Analytics 4 jest rezygnacja ze współczynnika odrzuceń i wprowadzenie współczynnika zaangażowania.
Współczynnik zaangażowania określa się jako liczbę sesji z interakcją, podzieloną przez łączną liczbę sesji w wybranym okresie. Sesja z interakcją jest definiowana jako sesja, która trwała co najmniej 10 sekund, miała zdarzenie konwersji lub zarejestrowała co najmniej 2 wyświetlenia podstron.
Rezygnacja z plików cookies w Google Analytics 4
W związku ze zmianami w zakresie ochrony danych osobowych i potencjalnej rezygnacji z plików cookies, Google Analytics 4 umożliwia zbieranie danych bez wykorzystania cookies.
Zamiast tego Google Analytics 4 (GA4) może gromadzić dane o użytkownikach przez uczenie maszynowe, wykorzystując dane o użytkownikach do prognozowania działań i ruchu na Twojej stronie.
Anonimizacja adresów IP w Google Analytics 4
Anonimizacja IP jest funkcją dostępną zarówno w Universal Analytics, jak i Google Analytics 4. W przypadku pierwszej usługi funkcja ta jest opcjonalna, jednak wraz z pojawieniem się prawa dotyczącego ochrony danych osobowych, anonimizacja adresów IP stała się obowiązkowa. W Google Analytics 4 funkcja ta jest automatycznie aktywna.
Brak mierzenia szybkości strony w Google Analytics 4
W Google Analytics 4 zrezygnowano z mierzenia szybkości strony. Wymaga to wykorzystania innych narzędzi, takich jak Google PageSpeed Insights.
Zmiany wprowadzone razem z Google Analytics 4 niosą wiele korzyści. Do najważniejszych należą:
- Dokładne śledzenie użytkowników w Google Analytics 4 dzięki zdarzeniom. Zmiana sposobu zbierania danych pozwala na dokładne analizowanie zachowań użytkowników zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacjach mobilnych.
- Prawidłowe zrozumienie zachowań klienta w Google Analytics 4. Analiza aktywności niezależnie od urządzenia daje możliwość odtworzenia ścieżki zakupowej klienta i jej poprawy w celu zapewnienia jak najlepszych doświadczeń.
- Dokładniejsze raportowanie w wielu wymiarach. W Google Analytics 4 udostępnia również funkcje analiz / eksploracji ścieżki użytkownika, która daje możliwość tworzenia raportów z wybranych etapów lejka sprzedażowego oraz analizowania poszczególnych ścieżek zakupowych użytkowników. Przygotowane raporty zawierają dane ze wszystkich kanałów marketingowych.
-
Czy można jeszcze założyć Google Analytics Universal?
Zakładając konto Google Analytics, można zadecydować, czy utworzyć konto usługi Universal Analytics, Google Analytics 4, czy oba.
Warto pamiętać, że 1 lipca 2023 roku Universal Analytics przestanie gromadzić dane.
Google Analytics Universal czy Google Analytics 4 — którą wersję wybrać?
Google Analytics 4 oferuje dużo więcej funkcjonalności i daje większą swobodę tworzenia raportów. Dodatkowo zawiera wiele wcześniej niedostępnych funkcji, takich jak śledzenie aplikacji mobilnych czy zaawansowany pomiar zdarzeń. Daje to nowe możliwości analityczne i wypływa na jakość gromadzonych danych.
Warto wdrożyć usługi Google Analytics 4 już teraz, by poznać to narzędzie, a jednocześnie zbierać dane w Universal Analytics.
Podsumowanie
Google Analytics 4 to zupełnie nowe narzędzie do zbierania danych na temat użytkowników na stronach internetowych. Dlatego im wcześniej Google Analytics 4 zostanie skonfigurowany, tym lepiej dla właścicieli biznesów. Zdanie niby banalne, ale prawdziwe. Twórcy usługi GA4 zadbali przede wszystkim o osoby, które zarządzają stronami WWW oraz aplikacjami mobilnymi, by mogli lepiej zrozumieć zachowania ich potencjalnych klientów, dostosować komunikaty na stronie i odpowiedzieć na potrzeby użytkowników. Odpowiednio skonfigurowane narzędzie pozwala na dużo dokładniejsze pozyskiwanie nowych klientów oraz zwielokrotnienie przychodów w firmie.
Jeśli uważasz, że konfiguracja Google Analytics 4 jest dla Ciebie zbyt skomplikowana, to możesz zadanie powierzyć nam. Wystarczy tylko, że napiszesz na kontakt@digitalk.pl lub wypełnisz poniższy formularz. Zapoznaj się też ze szczegółami wdrożenia Google Analytics 4 na – https://digitalk.pl/uslugi/wdrozenie-google-analytics-4/.