Business Manager krok po kroku

Facebook Business Manager – co to jest i jak dbać o jego bezpieczeństwo?

Business Manager to podstawowe narzędzie w marketingu na Facebooku. Dlaczego warto z niego korzystać? Co zyskasz korzystając z BM? Jak założyć konto Business Manager i jak je skonfigurować? Jak dbać o jego bezpieczeństwo i dlaczego jest to tak ważne? Nasz tekst dostarczy Ci odpowiedzi na wszystkie te pytania. Zajmiemy się też kwestią nurtującą wielu marketerów, czyli zdejmowaniem blokady konta reklamowego.

O czym przeczytasz dziś?

Kim jest Business Manager?

Business Manager ma Ci ułatwić zarządzanie działaniami marketingowymi na Facebooku. Bo przecież jest czym zarządzać. Dziś nawet niewielkie firmy potrafią mieć kilka stron na Facebooku, kilka kont reklamowych, Piksele i wiele innych dodatków czy narzędzi. A każdym z nich zarządza ktoś inny: od właściciela firmy, przez pracowników po wynajętą agencję, a może i kilku niezależnych specjalistów-freelancerów.

Jak się w tym wszystkim połapać? Pomóc ma w tym właśnie Business Manager, czyli Menedżer Firmy.

Business Manager umożliwia przede wszystkim:

• zarządzanie zasobami Facebooka (strony, konta reklamowe, Piksele, katalogi odbiorców, wspólne listy odbiorców i wiele innych) z jednego miejsca,

• intuicyjną kontrolę nad dostępem współpracowników do poszczególnych zasobów,

• efektywne monitorowanie wyników reklam i ponoszonych na nie wydatków na poziomie całej firmy (kilku kont reklamowych),

• rozdzielenie stron na Facebooku od prywatnego konta – koniec z ciągle wyskakującymi powiadomieniami od fanów na Twoim prywatnym profilu!

Czytaj dalej lub zostaw swój kontakt

    Komu przyda się Business Manager?

    Business Manager jest niezbędnym narzędziem dla marketerów zarówno w dużych korporacjach, jak i małych firmach; dla pracowników agencji marketingowych i freelancerów. Bez niego trudno zarządzać dostępami wielu osób do zasobów na Facebooku.

    To Business Manager umożliwia wygodne, bezpieczne i transparentne działanie na stronach czy kontach reklamowych klientów bez zmiany statusu właściciela.

    W przypadku mniejszych firm, nawet tych prowadzących pojedynczy fanpage i z rzadka ustawiających reklamy, na pierwszy plan wybijają się kwestie bezpieczeństwa. Menedżer Firmy pozwala zapanować nad dostępami różnych osób do zasobów Facebook, a także gwarantuje pełną przejrzystość.

    Na co zwrócić uwagę, tworząc menadżer firmy?

    Właściciele firm i biznesów często nie zdają sobie sprawy, że jeśli zlecą założenie nowego Business Managera pracownikowi, a ten po jakimś czasie odejdzie z pracy, to w razie utraty dostępu w późniejszym czasie (po odejściu pracownika), odzyskanie BM będzie mocno utrudnione.

    Zalecamy, aby BM zakładał sam właściciel lub szef marketingu i następnie nadawał dostępy pracownikom czy partnerom (agencje, freelancerzy).

    Jak założyć Menedżera Firmy na Facebooku?

    Zobacz, jak założyć konto Business Manager krok po kroku.

    Wejdź na stronę https://business.facebook.com/create i kliknij w niebieski przycisk „Utwórz konto” w prawym górnym rogu.

    Po kliknięciu „Utwórz konto”, w kolejnym kroku wypełnij formularz, wpisując swoje imię, nazwisko i adres e-mail przypisany do konta (najlepiej firmowy adres e-mail). Kliknij „Utwórz”.

    Zajrzyj do skrzynki mailowej (firmowy adres e-mail), Facebook poprosi Cię o potwierdzenie podanego adresu.

    I gotowe! Przejdź teraz na stronę nowego konta Business Manager. 

    Zauważysz tu od razu sekcje dedykowane reklamom i stronom. Jak na razie jest tu dość pusto. Czas to zmienić!

    Jak skonfigurować nowe konto?

    Business Manager służy do zarządzania z jednego miejsca różnymi zasobami na Facebooku. By jednak spełniał swoją funkcję, musisz te zasoby podłączyć do swojego konta. Dlatego teraz pokażę Ci, jak podpiąć do Business Managera fanpage konto reklamowe oraz współpracowników.

    Jak podpiąć fanpage’a w Menedżerze Firmy?

    Aby do Business Managera podpiąć dany fanpage (strona firmowa), przejdź do „Ustawień firmowych”, klikając kółko zębate w lewym dolnym rogu strony.

    W menu po lewej stronie w sekcji „Konta” wybierz „Strony”, a następnie w głównym oknie kliknij „Dodaj”.

    Teraz masz trzy możliwości:

    1. Dodaj stronę
    2. Poproś o dostęp do strony
    3. Utwórz nową stronę

    Wybierz „Dodaj stronę”, jeżeli jesteś administratorem fanpage’a. Facebook automatycznie podepnie Twoją stronę do konta w Business Managerze.

    WAŻNE: jeśli spróbujesz dodać stronę, na której nie masz odpowiednich uprawnień, Facebook wyświetli komunikat o błędzie.

    Wybierz „Poproś o dostęp do strony”, jeśli zamierzasz korzystać z fanpage’a należącego do innej firmy. To opcja najczęściej używana przez marketerów czy agencje. Umożliwia ona dostęp do strony bez zmiany jego właściciela.

    WAŻNE: zanim poprosisz o dostęp do innej strony, wcześniej musisz mieć podpiętą własną stronę.

    Jeśli wciąż nie masz strony firmowej, użyj opcji „Utwórz nową stronę”. Tu kolejne kroki są dość intuicyjne, więc nie będziemy szczegółowo omawiać zakładania nowego fanpage’a.

    Jak podpiąć konta reklamowe do Facebook Business Manager?

    Czas na dodanie konta reklamowego!

    Aby podpiąć do Business Managera konto reklamowe, przejdź do „Ustawień firmowych”, klikając kółko zębate w lewym dolnym rogu strony.

    W menu w sekcji „Konta” wybierz „Konta reklamowe”, a następnie w głównym oknie kliknij „Dodaj”

    Jeśli nie masz założonego konta reklamowego, będziesz musiał/-a wybrać „Utwórz nowe konto reklamowe” i przejść przez proces „konfiguracja konta reklamowego”.

    I tu sytuacja jest analogiczna jak w przypadku stron. Masz trzy opcje:

    1. Dodaj konto reklamowe (dodaj konto w menedżerze firmy). Możesz podpiąć własne, wcześniej używane konto reklamowe. Pamiętaj, że później nie będziesz mógł go usunąć z konta Business Managera. Do podpięcia potrzebujesz identyfikatora konta reklamowego.
    2. Poproś o dostęp do konta reklamowego. Tu będziesz potrzebować współpracy właściciela dodawanego konta reklamowego. Postępuj według instrukcji Facebooka.
    3. Utwórz nowe konto reklamowe, jeśli zamierzasz działać na nowym (podczas konfiguracji możesz wskazać, czy będzie to konto Twojej firmy, czy jednego z Twoich klientów).

    Jak dodać współpracowników do zarządzania stroną w Business Managerze?

    Jedną z ważniejszych funkcjonalności Business Managera jest zarządzanie współpracownikami. Jak dodać ich do Twojego konta?

    Przejdź do „Ustawień firmowych”, klikając kółko zębate w lewym dolnym rogu strony. W menu w sekcji „Użytkownicy” wybierz „Osoby”. Następnie kliknij „Dodaj” w środkowej sekcji.

    Współpracowników i partnerów do dołączenia do BM zaprosisz, wysyłając maila. Po zaakceptowaniu zaproszenia, nadaj im rolę administratora lub pracownika.

    Dobrą praktyką jest, aby jedna lub dwie zaufane osoby miały uprawnienia administratora. Poleganie na jednym adminie może być ryzykowne choćby w przypadku blokady konta.

    Kliknij „Dalej”, żeby przejść do szczegółowych opcji dostępów. Możesz wybrać poszczególne strony, konto reklamowe, Piksele i inne zasoby, a następnie precyzyjnie określić uprawnienia danego użytkownika.

    Kliknij „Zaproś” i gotowe!

    Dodaj źródła danych

    Pamiętaj, że Twoje konto Business Manager ma jeszcze mnóstwo innych funkcjonalności.

    W menu ustawień firmowych dodasz konta na Instagramie (w zakładce „Konta”) czy Piksele (w zakładce „Źródła danych”). Do współzarządzania zasobami możesz zaprosić nie tylko konkretne osoby, ale i całe konta firmowe (karta „Partnerzy” w zakładce „Użytkownicy”).

    Jak dodać Pixel Facebooka

    1. Przejdź do sekcji Ustawienia firmowe w Menedżerze firmy.
    2. Wybierz swoją firmę.
    3. Kliknij „Źródła danych”.
    4. Wybierz „Piksele”.
    5. Kliknij przycisk + Dodaj.
    6. Wprowadź nazwę piksela (podpowiadamy: wpisz nazwę firmy).
    7. Opcjonalnie: Podaj adres URL witryny.
    8. Kliknij przycisk Kontynuuj.
    9. Aby zainstalować piksel firmy Meta w witrynie, kliknij Skonfiguruj piksel teraz. Jeśli nie chcesz opuszczać Menedżera firmy, kliknij Kontynuuj zarządzanie moją firmą.

    Jak zarządzać katalogiem sprzedaży z poziomu BM

    1. Przejdź do opcji Ustawienia firmowe.
    2. Wybierz swoje konto firmowe.
    3. Wybierz Źródła danych, a następnie Katalogi.
    4. Wybierz katalog po lewej stronie.
    5. Z tego miejsca możesz przejść do „Otwórz w menedżerze sprzedaży”

    Jeśli nie masz jeszcze katalogu, postępuj zgodnie z instrukcją:

    1. Otwórz Ustawienia firmowe.
    2. Wybierz opcję Źródła danych.
    3. Wybierz Katalogi.
    4. Wybierz Dodaj, a następnie Utwórz nowy katalog.
    5. Nazwij swój katalog i wybierz typ sprzedawanego asortymentu.
    6. Wybierz Utwórz katalog.
    7. Po lewej stronie dodasz osoby, którym chcesz przyznać dostęp do katalogu. Po prawej stronie wybierz uprawnienia: Tworzenie reklam lub Zarządzanie katalogiem, a następnie wybierz Przypisz. Jeśli nie chcesz przyznawać nikomu innemu dostępu do katalogu, wybierz Anuluj, aby pominąć ten etap.
    8. Wybierz piksele lub SDK aplikacji, które chcesz połączyć z katalogiem. Kliknij Zapisz. Jeżeli nie masz piksela ani SDK aplikacji lub jeśli wolisz dokonać konfiguracji później, wybierz Anuluj, aby pominąć ten etap.

    Bezpieczeństwo Business Managera – dobre praktyki

    Facebook Business Manager to centrum dowodzenia Twoimi działaniami na Facebooku. A jeśli pracujesz dla agencji marketingowej, umożliwia dostęp także do zasobów Twoich klientów: stron, kont reklamowych, a więc danych, statystyk czy funduszy na działania reklamowe.

    Jeśli nie będziesz dbać o bezpieczeństwo konta, niepowołana osoba może wykorzystać Twoje konto do rozpowszechniania spamu (za Twoje pieniądze!), publikowania niechcianych treści, a w najgorszym przypadku przejmie pełną kontrolę nad fanpage’em i kontami reklamowymi.

    Dla wielu firm może to być katastrofa. Jak więc uniknąć takiej sytuacji?

    Włącz podwójną autoryzacja

    Mam nadzieję, że przy logowaniu na prywatne konto na Facebooku używasz uwierzytelniania dwuskładnikowego.

    Chodzi w niej o to, żeby do zalogowania nie wystarczało samo hasło, ale też np. kod wysłany na Twój telefon. Dwuskładnikowe uwierzytelnianie włącz także w Business Managerze.

    Aby to zrobić, w menu „Ustawienia firmowe” wybierz „Centrum zabezpieczeń”. Znajdziesz tam ustawienie „Uwierzytelnianie dwuskładnikowe” z trzema opcjami: „Nikt”, „Tylko administratorzy” i „Wszyscy”. Dobrze, by uwierzytelnianie było włączone co najmniej dla administratorów, a najlepiej dla wszystkich.

    Facebook zasugeruje Ci też dodanie kolejnych administratorów, jeśli jesteś jedynym na swoim koncie.

    Ogranicz dostęp administratora

    Niektórzy właściciele Facebook Business Managera domyślnie nadają wszystkim w zespole uprawnienia admina, wychodząc z założenia, że zaoszczędzi im to czasu przy późniejszych prośbach o rozszerzenie dostępów. Korzyści z takiego działania bywają iluzoryczne. Uprawnienia administracyjne są naprawdę bardzo szerokie i nadawanie im osobom, którym nie ufasz w pełni, może mieć fatalne konsekwencje.

    Dlatego korzystaj z oferowanych przez Facebooka poziomów dostępu. Pozwalają w intuicyjny i efektywny sposób rozdzielić role w zespole. Status administratora dla wszystkich nie jest dowodem zaufania. To raczej dowód ignorancji i lekceważenia kwestii bezpieczeństwa.

    Z drugiej strony, zadbaj o to, żeby strona nie miała tylko jednego administratora. Facebook ma swoje grymasy, a wypadki chodzą po ludziach. Utrata konta z różnych powodów, choćby czasowa, jest możliwa, dlatego warto namaścić „zapasowego” administratora spośród zaufanych współpracowników.

    Ustawienia dostępu określisz, klikając w lewym menu „Osoby” -> kliknij „edytuj” i zmień uprawnienia.

    Usuwaj pracowników z Facebook Business Manager

    Pamiętaj, by utrzymywać porządek w gronie osób mających dostęp do Twoich zasobów na Facebooku. Kiedy zakończysz z kimś współpracę, odbierz mu dostępy do Twoich stron i kont, dla których prowadził kampanie reklamowe. To kwestia elementarnej higieny biznesowej.

    Aby usunąć użytkownika z konta Facebook Business Manager, w menu „Ustawienia firmowe” wybierz „Użytkownicy”, następnie „Osoby”. W głównym oknie kliknij interesującą Cię osobę. Kliknij w trzy kropki, by rozwinąć menu i znajdź opcję „Usuń”. Potem wystarczy już tylko kliknąć.

    Podpinaj tylko prawdziwe konta do Menedżera Firmy na Facebooku

    Zwracaj szczególną uwagę na to, komu nadajesz uprawnienia.

    Jeśli pod stronę lub konto reklamowe podpinasz inne konto Facebook Business Manager, posługuj się Business ID.

    Nieco trudniej sprawa wygląda z profilami prywatnymi, bo zdarza się, że trudno je w pełni zidentyfikować i zweryfikować.

    Na Facebooku zdarzają się oszuści, którzy wysyłają prośby o dostęp do Business Managera czy konta reklamowego. Nadanie uprawnień takiej osobie może się skończyć bezpowrotną utratą kontroli nie tylko nad Business Managerem, ale nawet Twoim prywatnym profilem.

    To samo dotyczy pracowników, których podpinasz pod swój BM. Każdy musi mieć założone konto osobiste na prawdziwe dane osobowe. Inaczej Facebook może zablokować dostęp pracownika do BM.

    Blokada Menedżera Firmy/konta reklamowego – jakie mogą być tego powody?

    Zdarza się, że Facebook blokuje podłączone do Business Managera konta reklamowe (albo ogranicza ich funkcjonalności).

    Jeśli dopadnie Cię taka sytuacja, otrzymasz wiadomość e-mail oraz powiadomienie na Facebooku. Informacje o narzuconych ograniczeniach znajdziesz na stronie „Jakość konta” (aby się tam dostać, kliknij trzy poziome kreski tuż przy logo Meta na samej górze, żeby rozwinąć menu lub po prostu wejdź na stronę https://business.facebook.com/accountquality).

    Blokada może działać na trzech poziomach.

    zy dotyczy wyłącznie prywatnego konta. Wówczas utrudnienia dotykają jego właściciela, a nie jego współpracowników wspólnie podpiętych do konta w Business Managerze.

    Drugi poziom to blokada konta reklamowego, odbierająca dostęp wszystkim przyporządkowanym do niego osobom.

    Trzeci to blokada całego konta Facebook Business Manager i wszystkich podpiętych do niego kont adsowych.

    Powody blokady Menedżera Firmy lub konta reklamowego

    Dlaczego Twoje konto reklamowe może zostać zablokowane?

    Powodów może być mnóstwo. Do najważniejszych należą:

    • powtarzające się problemy z płatnościami za reklamy,
    • niska jakość reklam – może chodzić o samą promowaną stronę, witrynę docelową, landing page lub kreację (problematyczne są zwłaszcza clickbaity, zbyt duża ilość tekstu, negatywny feedback od odbiorców czy grafiki naruszające zasady społeczności),
    • naruszenie zasad dotyczących reklam (znajdziesz je na stronie: https://www.facebook.com/policies/ads/). Katalog potencjalnych przewinień jest szeroki: od prób oszustwa, wulgaryzmy, przez zestawienia „przed i po” aż po wulgaryzmy i treści przeznaczone dla osób dorosłych.

    Jeśli Twoje konto zostało zablokowane, najprawdopodobniej wiele Twoich reklam wielokrotnie łamało regulamin.

    Które reklamy na Twoim koncie są problematyczne? Wykaz wszystkich Twoich reklam, które naruszyły standardy Facebooka wraz z przyciskiem umożliwiającym odwołanie się od decyzji Facebooka znajdziesz we wspomnianej zakładce „Jakość konta”.

    Najczęściej wiadomość na temat blokady od Facebooka będzie enigmatyczna i czeka Cię mały rachunek sumienia, by ustalić, co mogło być jej przyczyną.

    Co zrobić podczas blokady Menedżera Firmy/konta reklamowego?

    Blokada konta niemal zawsze krzyżuje marketingowe plany.

    Nie jesteś jednak wobec decyzji Facebooka zupełnie bezradny. Wciąż istnieje szansa na zdjęcie ograniczeń. Choć ostrzegam: łatwo nie będzie.

    Odwołanie się od decyzji

    Możesz odwołać się od decyzji Facebooka.

    Przejdź do karty „Jakość konta” (jest pod adresem https://business.facebook.com/accountquality). Znajdziesz tam informację o blokadzie. W sekcji „Co możesz zrobić”, kliknij przycisk „Poproś o weryfikację”.

    Pamiętaj, że możliwość weryfikacji ma jedynie administrator zablokowanego konta reklamowego. Przygotuj się na konieczność potwierdzenia swojej tożsamości (czyli przesłanie skanu dokumentu ze zdjęciem, zwróć tylko uwagę na zamazanie numeru dokumentu czy numeru PESEL) albo weryfikacji firmy.

    Uzbrój się w cierpliwość, odpowiedź może nadejść dopiero po kilku dniach (moderatorzy Facebooka dają sobie zazwyczaj pięć).

    Jest spora szansa, że przycisk „Poproś o weryfikację” będzie nieaktywny. W ten subtelny sposób Facebook stara się powiedzieć, że jego decyzja jest ostateczna.

    Ale…

    Nie tak szybko!

    Wróć na tę stronę po wyczyszczeniu ciasteczek w przeglądarce. Albo przez kartę incognito. Jeśli i to nie działa, sprawa jest właściwie przesądzona.

    Właściwie, bo jest jeszcze jeden sposób.

    Skontaktowanie się z supportem Facebooka

    Jeśli jesteś skrajnie zdesperowany lub przekonany o błędzie Facebooka (a to się, mówiąc szczerze, często zdarza), warto odezwać się do supportu.

    Wiadomo, rozmowa z konsultantem to co innego niż automatyczne prośby o weryfikację. Możesz poznać przyczyny blokady i wyjaśnić ewentualne nieporozumienie.

    Przejdź na stronę https://www.facebook.com/business/help i przeskroluj do sekcji „Znajdź odpowiedzi lub skontaktuj się z działem pomocy”. Chodzi nam rzecz jasna o to drugie. Kliknij przycisk „Pierwsze kroki” i wybierz interesujący Cię temat. W menu po prawej znajdziesz przycisk „Skontaktuj się z zespołem pomocy”, który przeniesie Cię do formularza kontaktowego.

    Sama rozmowa będzie odbywać się na Messengerze.

    Wniosek do Ministerstwa Cyfryzacji

    Jeśli konsultant Facebooka Ci nie pomógł, a wciąż jesteś przekonany o swojej niewinności, pozostaje opcja atomowa.

    Od kilku lat, dzięki umowie podpisanej przez rząd z Facebookiem, istnieje możliwość odwoływania się od decyzji portalu za pośrednictwem Ministerstwa Cyfryzacji. Wszystkie informacje na temat ścieżki postępowania znajdziesz na stronie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/odwolaj-sie-od-decyzji-dotyczacej-usunietych-tresci.

    Czy to pomoże? Gwarancji brak, zwłaszcza że sama usługa jest raczej dedykowana usuniętym postom czy stronom. Ale spróbować warto.

    Założenie nowego profilu i konta reklamowego

    Procedury odwoławcze potrafią ciągnąć się nawet tygodniami.

    A kampanie stygną.

    Sprzedaż i cały biznes stoją.

    Dlatego w praktyce wielu marketerów w obliczu blokady konta wybiera ostateczną opcję: założenie nowego konta reklamowego.

    W tym scenariuszu tracisz wszystkie wcześniej skonfigurowane reklamy i cenne statystyki czy dane historyczne. Niestety, to może być jedyna możliwość na obejście blokady.

    Jeśli blokada dotyczy prywatnego profilu, niektórzy próbują zakładać nowe konta reklamowe za pośrednictwem fikcyjnego profilu. Na dłuższą metę ta metoda może nie działać, bo Facebook wcześniej czy później poprosi Cię o weryfikację, połączy kropki i zablokuje także nowe konto.

    W niektórych sytuacjach może Ci pozostać zdanie się na zaufanego współpracownika. Jeśli to on założy nowe konto i zostanie jego właścicielem, będziesz mógł się pod nie podłączyć.

    Bezpieczeństwo menadżera firmy jest w Twoich rękach

    Facebook Business Manager to narzędzie niezbędne dla każdego marketera.

    Nie jest może idealne, nie zawsze jest fantastycznie intuicyjne, ale oferuje o wiele więcej niż opcje dostępne z poziomu prywatnego konta. Dlatego jeśli wciąż prowadzisz swoją stronę (lub strony) na Facebooku, koniecznie załóż konto Facebook Business Manager.

    Menedżer Firmy to także rodzaj dyżurki, z której możesz pilnować bezpieczeństwa na swoich profilach. Zadbaj o to, by nie buszował po nich nikt niepowołany. I żeby każdy współpracownik miał takie uprawnienia, jakich realnie potrzebuje.

    Niestety, wciąż zbyt wielu marketerów zapomina o kwestiach bezpieczeństwa na Facebooku. A w dobie ogromnego znaczenia marketingu i wizerunku, a także niemałych nakładów na reklamę, konsekwencje zaniedbań na tym polu będą fatalne. Uwierz mi, oszustów czyhających na Twoje konto jest więcej niż się spodziewasz.

    Na koniec życzę Ci spokojnej, bezpiecznej i odkrywczej pracy w Business Managerze.

    Bo droga do poznania pełni jego możliwości właśnie się przed Tobą otwiera!

    Czytaj również: API konwersji Facebook – czym jest i jak je skonfigurować?

    autor: Marek Gwóźdź